Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!

Tippek Egészséges főzés olcsón

Frissítve: 2017. december 10., 20:26

10 egyszerű módszer az egészséges és olcsó étkezéshez

A rendelkezésre álló idő és pénz gyakran akadálya az egészséges ételek vásárlásának és elkészítésének. Nem kell ennek így lennie!

Mint talán Te is tudod, készételeket nem érdemes vásárolni, mivel gyakran alacsony tápértékűek, arról nem is beszélve, hogy általában többe kerülnek ahhoz képest, mintha ugyanazt otthon magadnak főznéd meg.

Az ideális megoldás az otthoni főzés. Ha tudsz rá időt szánni (a főzés előrelátást és előkészületet igényel), a költségmegtakarítás és az egészségesebb hozzávalók mellett még egy hatalmas előnyre tehetsz szert: kevesebbet fogsz enni (az emberek az éttermi fogyasztáshoz képest mintegy 20-40 százalékkal kevesebb kalóriát fogyasztanak, ha otthon készítik el az ételeiket).

Ha szeretnél egészségesebben táplálkozni gyorsan, hatékonyan és könnyedén, íme néhány pénztárcakímélő ötlet, amit azonnal kipróbálhatsz.

Egészséges főzés olcsón

Egészséges főzés olcsón

1. Legyen a kamra mindig tele

Rengeteg időt takaríthatsz meg azzal, ha gondoskodsz arról, hogy az alapvető élelmiszerek és fűszerek (olaj, ecet, só, bors, vöröshagyma, fokhagyma) mindig kéznél legyenek. Rendszeresen ellenőrizd, hogy mi az, ami fogyóban van, és töltsd fel a hiányzó készleteket.

Hasznos dolog, ha beraktározol konzervhalakból (például szardínia, tonhal), hüvelyesekből (lencse, borsó, bab), rizsből, hagyományos krumpliból vagy édesburgonyából, fagyasztott gyümölcsökből és zöldségekből, valamint kávéból vagy teafélékből.

Ha ezek kéznél vannak a konyhában vagy a kamrában, és megéheztél, akkor nagyon gyorsan és egyszerűen össze tudsz dobni egészséges fogásokat anélkül, hogy a boltba kellene lejárnod minden egyes alkalommal.

2. Fűszerezd az ételeidet úgy, ahogyan Te szereted

Az éttermekben az ételeket jellemzően agyonsózzák, hogy jobb ízük legyen. Otthon saját magadnak nem valószínű, hogy annyi sót használnál, mint egy éttermi szakács. A sok só egyébként sem jó, mert elősegíti a magas vérnyomás kialakulását, de fordítva is igaz: ha csökkenteni szeretnéd a vérnyomásod, használj kevesebb sót.

Fűszerezz a saját ízlésed szerint, és máris sokat tettél az életminőségedért és az egészségedért.

Ha saját magadnak főzöl otthon, az ételkészítés minden egyes folyamatát Te kontrollálod, és tetszés szerint döntesz az ízekről.

Használj gyakran különböző hagymaféléket (például fokhagyma, újhagyma, póréhagyma, mogyoróhagyma, lilahagyma). Ezek nem kerülnek sokba, egészségesek, és felhasználhatók sokféle ételhez.

3. Egyél húst, de mértékkel

Fehérjét ugyan növényi forrásokból is be tudsz juttatni a szervezetedbe (lásd hüvelyesek, tofu, tojás, ráadásul ezek olcsóbbak is, mint a hús és a hal), de a változatosság és az egyszerűség kedvéért érdemes néha húst is fogyasztani.

Tekints úgy a húsra, mint ünnepi ételre, legyen különleges és ritka alkalom, amikor húst fogyasztasz.

Add meg a módját: egyél húst ritkán, de akkor törekedj a minőségre, és vásárolj szabadon tartott, legeltetett, vad- vagy akár biogazdaságban nevelt állatokból származó húsokat. Az ilyen húsfélék nem csak ízletesebbek, de tápértékük is magasabb a normál húsokhoz képest.

4. Válassz tápanyagtartalom alapján

Ha a tápanyagtartalmat forintra vetíted, nem minden élelmiszer egyforma, még akkor sem, ha ugyanannyiba kerül. Olyan ételeket vásárolj, amelyekkel adott áron a lehető legmagasabb tápértéket kapod. Jó pár olyan alapélelmiszer van, amely olcsó, egészséges és tele van élettanilag hasznos tápanyagokkal. Ilyen például a rizs, a lencse, a borsó, a bab, a répa, a hagymafélék, a tojás, az alma, stb.

A magas tápértékű ételek költséghatékony forrásai a legfontosabb vitaminoknak és ásványi anyagoknak. Koncentrálj az ilyen ételekre, és kerüld a zéró tápanyagtartalmú, töküres kalóriákat (például cukrozott üdítők, cukorkák, fagyasztott pizza és hasonló kényelmi ételek).

Egészséges főzés olcsón

Egészséges főzés olcsón: narancsos spenótsaláta

5. Ne félj a fagyasztott gyümölcstől és zöldségtől

A fagyasztott bogyós gyümölcs (például eper, málna, szeder, cseresznye, áfonya) legalább olyan jó, mint a friss változat, sőt szezonon kívül, a hidegebb hónapokban még olcsóbb is, mint a ki tudja, melyik távoli országból ide utaztatott gyümölcs.

Arról nem is beszélve, hogy a kutatások szerint a friss és fagyasztott zöldség és gyümölcs tápanyagprofilja gyakorlatilag megegyezik.

6. Vásárolj nagyobb mennyiséget egyszerre

Általában is igaz, hogy ha nagyobb mennyiségből raktározol be egyszerre, hosszabb távon olcsóbban jössz ki, de az első pontban említett alapélelmiszerekre ez különösen igaz.

Hosszabb távon olcsóbb, ha nagyobb mennyiséget vásárolsz a különböző élelmiszerekből.

Olcsóbb egyszerre megvenni egy 3 literes kiszerelésű olívaolajat, ami jó sokáig kitart, mint 500 ml-es kiszerelésűeket vásárolni egymás után. De ugyanez igaz egy nagy zsák krumplira vagy egy kiló rizsre is.

Koncentrálj a nagy kiszerelésre, és több marad a pénztárcádban.

7. Főzz nagy mennyiségben

Ezzel szintén időt és pénzt takarítasz meg. Készíts egy jó nagy kondér levest, ami pár napig biztosan kitart. Így nem kell minden nap új ételeket készítened, elég ha kiveszed a hűtőből és megmelegíted. Vagy ha este készítesz vacsorát, főzz egy kicsit többet, így marad a másnapi ebédre belőle. Ha lefagyasztod az ételt, még tovább megmarad a hűtőben. Hozd ki a legtöbbet a főzésre fordított idődből.

Vannak olyan helyzetek, amikor későn érkezel haza, és nincs időd főzőcskézni. Ilyenkor sokkal egészségesebb és olcsóbb elővenni a hűtőből a tegnapról eltett ételt, mint rendelni egy zsírban tocsogó pizzát (azért valljuk be, néha ez is jól esik – ne vond meg magadtól, amit szeretsz, csak tudj mértéket tartani).

8. Készíts kávét vagy teát saját magadnak olcsón

Ha saját magadnak készítesz kávét vagy teát reggelente, pénzt spórolhatsz meg, mintha automatából vagy egy üzletben vennéd meg ugyanezt. Különösen javasoljuk a zöld teát vagy a kombuchát – egyszerű, finom és egészséges!

Zöld tea

Ha szomjas vagy, készíts magadnak zöld teát

9. Felejtsd el a bolti salátaönteteket

Ha a legfontosabb alapélelmiszerek rendelkezésre állnak a konyhában vagy a kamrában, villámgyorsan és olcsón készíthetsz finom salátaönteteket. Íme egy pofonegyszerű példa az alábbiakban.

Mediterrán salátaöntet:

1. Egyszerűen keverj össze némi olívaolajat tengeri sóval.
2. Tegyél bele ízlés szerint feketeborsot és apróra vágott fokhagymát.
3. Keverd össze az egészet, és már készen is vagy.

Frissen az igazi, de hűtőben tárolva kb. egy hétig megmarad.

10. Hagyd el a szénsavas üdítőket és az agyoncukrozott gyümölcsleveleket

A víz ingyen van, és még kalória sincs benne (mily meglepő). A cukrozott italokkal nem csak az a baj, hogy a tápértékük egyenlő a nullával, és üres kalóriákat tartalmaznak, de az is, hogy drágák, és hosszú távon csak az üdítőital-gyártó cégek profitját növeled. Ami egyébként nem baj, csak tudd, hogy mi a fontos neked.

Azért ne lepődj meg, hogy ha ilyen italokat fogyasztasz rendszeresen, el fogsz hízni, és még a pénztárcád is soványabb lesz.

11. Összefoglalás

Mint a fentiekből láthatod, némi tervezéssel sokat tehetsz azért, hogy az otthoni főzés jóval egyszerűbb és költséghatékonyabb legyen. Sőt, némi gyakorlás után talán még a saját főztödet is jobban fogod szeretni.

Vásárolj és főzz okosan. Hidd el, megéri.

  • Hasznos ez az írás?
  • Igen   Nem

Ha tetszett az írás, szavazz!

10 egyszerű módszer az egészséges és olcsó étkezéshez
4.6 (91.72%) 29 szavazat

Ezeket is olvasd el: , , ,


Űzd el a stresszt örökre: stresszoldó meditáció 5 perc alatt

Űzd el a stresszt örökre: stresszoldó meditáció 5 perc alatt

Sokat stresszelsz a magánéletben vagy a munkában? Szorongás, fáradtság, kiégés vagy álmatlanság jellemez?

Töltsd le ezt az ingyenes e-könyvet, és fedezd fel a stresszoldó meditáció kedvező élettani hatásait és technikáját.

A meditációt Magyarországon még mindig túl sok spirituális és ezoterikus maszlag veszi körül, és elvont filozófiával átszőtt gyakorlatnak tartják – nem csoda, ha sokan ódzkodnak tőle.

Pedig semmi köze a valláshoz. Egy egyszerű és hasznos önsegítő módszerről van szó, amelyet bárki képes elsajátítani 5 perc alatt.

Ingyenes e-könyv letöltése »

Mit szólnál egy boldog és gondtalan élethez?

A boldogság titkai: hogyan legyünk boldogok a mindennapokban?

„Különböző magánéleti problémák miatt 2016 nekem nem túl szerencsés év volt.

Egy hosszú öngyógyító folyamat részeként ez a könyv egyfajta terápiaként szolgált számomra, amelyben összegyűjtöttem az összes olyan módszert, amelyet akkor és most is aktívan használok a saját életemben a nehézségek leküzdésére.

Mert kell hogy legyen valami, amivel ki tudod húzni a fejedet a vízből, ha úgy adódik.

Mert egyedül csak Te tudsz segíteni saját magadon.

2016 elejétől kezdve végigolvastam a boldogságról és a pozitív pszichológiáról szóló szinte teljes szakirodalmat, és egy kezemen meg tudom számolni hány olyan önsegítő könyv jelent meg magyarul, amely ezoterikus maszlagok és spirituális eszmefuttatások helyett azonnal alkalmazható, valódi tudást kínál.

Ezért született meg ez a könyv. Ha már nekem nem állt rendelkezésemre ilyen tudásanyag, amikor szükségem lett volna rá, legalább Neked legyen meg a lehetőséged az azonnali fejlődésre.”

– Kiss Gábor


Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű recept

Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű receptÖtleteket keresel egészséges ételek készítéséhez? Ínyenc vagy, de kevés az időd a főzőcskézésre?

Töltsd le és teszteld ezt a mintamenüt, amely három egészséges és egyszerű receptet tartalmaz!

Az ingyenes mintamenü összeállításakor a szokásos szempontokat vettem figyelembe:

- Egyszerűség: változatos ételek és ínycsiklandó finomságok minimális konyhabűvészkedéssel (átlagosan 10-30 perc)

- Tápérték/kalória arány: a lehető legtöbb vitamin és ásványi anyag alacsony kalóriatartalom mellett

- Egyensúly: fehérje, szénhidrát és zsír optimális egyensúlya

- Természetes ételek: sok-sok zöldség és gyümölcs

Ingyenes mintamenü letöltése »


A mindennapi energia és a jó közérzet titkát keresed?

Egészséges receptek könyvKattints a receptekért, és tegyél egy lépést az egészségedért! Mindössze 1 perc az egész, és a teljes csomagot megkapod:

- 33 egészséges recept étvágygerjesztően ínycsiklandó és színes fotókkal 95 oldalon

- 15 oldalas bevezetés az egészséges táplálkozásba, valamint a zöldségek és gyümölcsök világába

- Zöldség és/vagy gyümölcs alapú receptek változatosan

- Prémium fűszerkombinációk, amelyek jól kiegészítik egymást (próbáld ki, majd meglátod)

- Semmi sznobéria: egyszerű, egészséges, olcsó és finom receptek a mindennapi energiához és a jó közérzethez

INGYENES BÓNUSZOK:

- Havi bevásárlólista, amelyet böngészhetsz a számítógépen, magaddal vihetsz a mobilodon, vagy egyszerűen kinyomtathatod, és firkálhatsz rá

- Útmutató a GI-hez, amelyből megtudhatod, hogy egy adott élelmiszer milyen gyorsan és mennyire tartósan emeli meg a vércukorszintedet


Dietless Akadémia: életmódváltás egyszerűen

Dietless Akadémia: online tanfolyamok egyszerűen

Fedezd fel az ingyenes Dietless Akadémiát, és sajátítsd el az egészséges táplálkozás és a mediterrán életmód naprakész tudományát online:

- Praktikus online tanfolyamok és oktatóanyagok a mindennapi energiához és a jó közérzethez

- Rövid és áttekinthető leckék a hatékony tanulásért

- Azonnali értékelés a kvízek után, játékos tesztek és feladatok a tudásod elmélyítéséért

- Letölthető segédanyagok (táplálkozási útmutatók, ellenőrzőlisták, táblázatok, bevásárlólista, stb)

- Azonnal alkalmazható, valódi tudás

Kérj értesítőt, és szólunk, amint lesznek új szabad helyek.

A szerzőről:

A mediterrán életmód elkötelezett híve, évek óta törekszik az egészségtudatos életre. Rendszeresen sportol, aktív életet él, és mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány és a pozitív pszichológia aktuális eredményeit, és ha úgy van kedve, előszeretettel kísérletezik önmagán. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.


Vissza a tetejére ↑

10 egyszerű módszer az egészséges és olcsó étkezéshez

Várható olvasási idő: 6 perc
>
Ezt olvastad már?
B-komplex vitaminok: a mindennapi energiáért

Az 1920-as és 1930-as évek táplálkozási úttörői jöttek rá arra, hogy a...

Close