Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!

Frissítve: 2018. augusztus 15., 12:48

A magas vérnyomás csökkentése otthon

Azt mondja az orvos, magas a vérnyomásod. De miért? Egyáltalán mi az a magas vérnyomás, és hogyan tudod csökkenteni? Olvasd el az alábbi útmutatót, és kiderül.

A magas vérnyomás nemcsak Magyarországon, szinte az egész világon népbetegségnek számít. De vajon mit tehetsz ellene?

Sok mindent, de előbb határozzuk meg, mi is az a vérnyomás.

A vérnyomás az, amikor az erekben áramló vér nyomást gyakorol az erek falára. A napi gyakorlatban ezt általában a felkar verőerében mérjük, mivel a szív összehúzódásának megfelelően itt pulzálva áramlik a vér.

A lényeg:

A vérnyomás azt mutatja meg, hogy az erekben áramló vér mekkora nyomást gyakorol az erek falára.

A vérnyomás maximumát szisztolés vérnyomásnak nevezzük, ez a szív összehúzódása által keltett maximális vérnyomás. A minimális vérnyomás a diasztolés vérnyomás, amely a szív összehúzódásának szünetében, a verőerek belsejében uralkodó nyomásnak felel meg.

A vérnyomás mértékegysége a higanymilliméter (Hgmm), vagyis annak a higanyoszlopnak a milliméterben kifejezett magassága, amelynek egyenlő a nyomása a vérnek az érfalra gyakorolt nyomásával.

Hagyományosan először a szisztolés értéket, majd a diasztolés értéket írjuk le, például 120/80 Hgmm, azaz 120 per 80 higanymilliméter.

1. A magas vérnyomás

A magas vérnyomás vagy más néven hipertónia kialakulását egyaránt befolyásolja az életkor, a nem, az elhízás, az öröklés, az iskolai végzettség, valamint a földrajzi és a szociális helyzet. Gyakorisága oly jelentős, hogy népbetegségnek számít a civilizált országokban.

Magyarországon a felnőtt lakosság kb. 10-20%-a hipertóniás.

Hazai vizsgálatok szerint a hipertónia a szűrt lakosság 6-25%-ában kimutatható, az idősebbek között pedig még ennél is gyakrabban fordul elő.

Egyre gyakrabban észlelhető fiatal életkorban, és gyakori szövődménye az érelmeszesedés eredetű szív- és érrendellenesség. Ezért kiemelten fontos a megelőzés.

Tudtad?

Annak meghatározása, hogy mit nevezzünk magas vérnyomásnak, először az üzleti élet követelményeként jelentkezett.

1905-ben, az amerikai biztosító társaságok figyeltek fel elsőként arra, hogy magas vérnyomás esetén nagyobb a halálozás, ezért kötelezővé tették annak mérését a biztosítások megkötésekor.

Később nemcsak az életbiztosítási és orvosi adatbankok adatai, hanem az utóbbi évtizedek több százezer embert vizsgáló kutatásai is egyértelműen azt mutatták, hogy minél magasabb akár a diasztolés, akár a szisztolés vérnyomás, annál jobban csökken az érintett személy várható élettartama.

Ezzel szemben alacsony vérnyomású egyéneknél – ha más károsító vagy kockázati tényező nem áll fenn –,  rendkívül alacsony a szív- és érrendszeri károsodások kialakulása.

Ezekre az összefüggésekre alapozva alakult ki az a nemzetközi megállapodás, hogy az a vérnyomás magas, amely hosszú ideig fennáll, és amelynek a kezeléséből származó előnyök meghaladják a kezelés elmaradásából származó veszélyeket és költségeket, miközben a szövődményes szív- vagy érrendszeri betegségek kockázata csökken.

Érdemes tudni, hogy az életkorral a vérnyomás értéke is változik. A megszületést követően és a pubertás során jelentősen emelkedik a vérnyomás, majd hosszú ideig állandó marad, és a harmadik-negyedik évtizedtől, egyénenként változó mértékben, de ismét emelkedni kezd.

A vérnyomás-emelkedésben is eltérés mutatkozik a nemek között. Fiatalon a férfiaknak, ötven éves koruktól a nőknek magasabb a vérnyomásuk.

A lényeg:

A magas vérnyomás gyakorisága miatt kiemelten fontos a megelőzés.

2. A normál vérnyomás értéke

A szervezett normális reakciója, hogy fizikai vagy pszichés terhelésre a vérnyomás növekszik, majd a stressz elmúltával a vérnyomás gyorsan visszatér a normális szintre. Ha a vérnyomás nem normalizálódik, hanem kórosan nagy marad, akkor magas vérnyomásról beszélünk.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szakértő csoportja határozta meg először a normális vérnyomás felső határát, 140/90 Hgmm értékben.

A 140/90 Hgmm feletti nyugalmi vérnyomás minden életkorban kóros, az ezen érték alatti értékeket általában normálisnak fogadjuk el. Azonban bizonyos betegségekben már ennél kisebb vérnyomás is kórosan magas lehet, amely kezelést igényel.

KategóriaSzisztolés érték Diasztolés érték
Normál vérnyomás120 Hgmm alattÉS80 Hgmm alatt
Prehipertenzió120-139 HgmmVAGY80-89 Hgmm
Magas vérnyomás
1. szint140-159 HgmmVAGY90-99 Hgmm
2. szint160 Hgmm felettVAGY100 Hgmm felett

Egyes nemzetközi megállapodások alapján akkor beszélünk magas vérnyomásról, ha nyugalmi állapotban, legalább egy-egy hetes időközzel, három különböző időpontban mért vérnyomásértékek átlaga magasabb 130/85 Hgmm-nél.

Sőt, az orvosok még ennél is alacsonyabb vérnyomás elérését és megtartását ajánlják a szív- és érszövődmények minél eredményesebb mérséklése érdekében, ha a magas vérnyomás mellett más kockázati tényezők is fennállnak.

A lényeg:

Normál vérnyomásról akkor beszélünk, ha a nyugalmi állapotban és három különböző időpontban mért vérnyomásértékek átlaga 130/85 Hgmm-nél alacsonyabb. Az optimális érték 120/80 Hgmm alatt van.

3. A vérnyomás-mérés főbb szabályai

A megfelelő vérnyomás-mérésnek pontos szabályai vannak, melyek közül az otthoni vérnyomás-mérésekhez a következőket érdemes kiemelni:

  • A vérnyomást legalább 5 percig tartó nyugalmi állapotot követően mérd.
  • A vérnyomásmérő mandzsettája a szív magasságában legyen.
  • A vérnyomásmérést csak szabványos és hitelesített eszközzel végezd.
  • Lassan (5 Hgmm másodperc sebességgel) engedd le a vérnyomásmérő mandzsettában a nyomást.

4. A magas vérnyomás okai

Az alábbiakban megnézzük, hogy mi az az elsődleges és másodlagos vérnyomás, és melyek az okai a magas vérnyomásnak.

4.1. Elsődleges és másodlagos magas vérnyomás

A magas vérnyomás – akárcsak a szénhidrát-anyagcsere zavara – nem mindig önálló elváltozás, hanem valamely más kórfolyamat (például fokozott pajzsmirigyműködés vagy vesebetegség) következménye is lehet.

Ilyenkor másodlagos magas vérnyomásról (szekunder hipertónia) beszélünk, és kezelésében elsősorban az alapbetegség gyógyítására kell törekednünk.

Sokkal gyakoribb azonban az elsődleges magas vérnyomás (primer hipertónia), amely önmagában vagy az anyagcserezavar (metabolikus szindróma) részeként lép fel.

A múlt század utolsó évtizedeiben felfedezett metabolikus szindrómára a szövetek inzulinérzékenységének csökkenése (inzulinrezisztencia) következtében kialakuló hasi elhízás, magas vérnyomás, szénhidrát- és zsíranyagcsere-, illetve véralvadási zavar együttes fennállása, vagy ezekből legalább három tényező jellemző.

4.2. A tudományos háttér

A só- és vízvisszatartás mellett a magas vérnyomás kialakulásában fontos szerepet játszik az is, hogy a vércukor-emelkedés miatt az érfalban termelődő értágító hormonok hatékonysága lecsökken.

A mértéktelen alkoholfogyasztás (több mint napi 2 dl bor vagy 3 dl sör, illetve a tömény alkohol bármilyen mértékű fogyasztása), a dohányzás és a stresszes életmód is emeli a vérnyomást.

4.2.1. Nemzetközi vizsgálatok

A múlt század végén, De Fronzo munkacsoportja hívta fel először a figyelmet arra, hogy kórosan magas inzulinszint hatására fokozódik a vesében a nátrium (vagyis a konyhasó) és a folyadék visszatartása.

Ez azért van így, mert a kórosan magas inzulinszint a sejtfalban elhelyezkedő ionpumpák működését kóros irányba befolyásolja, amely magas vérnyomás kialakulásához vezet.

Ferrannini munkacsoportja mutatta ki, hogy a szövetek inzulin iránti érzékenységének csökkenésével arányosan emelkedik kórosan magas tartományba a vérnyomás szisztolés értéke.

Facchini munkacsoportja pedig arra mutatott rá, hogy a dohányzás nemcsak a nikotin közvetlen érösszehúzó tulajdonsága, hanem a szöveti inzulinrezisztenciát és a szabadgyök-képzést fokozó hatása miatt is jelentős vérnyomás emelkedést okozhat.

Más kutatócsoportok megfigyelései nyomán is egyre világosabbá vált, hogy az inzulin kórosan emelkedett vérszintje fontos szerepet játszik a magas vérnyomás kialakulásában.

4.2.2. A só vérnyomásemelő hatása

A szövetek inzulin iránti érzékenységének csökkenésekor, vagyis az inzulinrezisztencia kialakulásakor az inzulin vérszintjének kompenzáló emelkedése csökkenti a vesében egyrészt a konyhasó, másrészt a folyadék kiválasztását, harmadrészt pedig tartósan fokozza a központi idegrendszer úgynevezett szimpatikus központjainak működését.

A konyhasóban lévő nátrium azáltal idézi elő a vérnyomás emelkedését, hogy növeli a mellékvesevelő hormonok okozta érösszehúzódást.

A folyadék-visszatartás vérnyomásemelő hatása viszont abban rejlik, hogy növeli a keringő vértérfogatot. A szimpatikus idegrendszeri központok tartós túlműködése pedig tovább fokozza a szöveti inzulinrezisztenciát, ami ördögi kör kialakulásához és ezáltal a vérnyomás tartós emelkedéséhez vezet.

Tovább növeli a szöveti inzulinrezisztencia kialakulását a zsigeri elhízás, a pocakosodás.

Napjaink felismerése, hogy a zsigeri zsírsejtek olyan anyagokat választanak ki, amelyek – akárcsak az étkezés utáni átmeneti vagy a tartós vércukoremelkedés – fenntarthatják, sőt, fokozhatják a klinikai tünetekkel nem járó, enyhe érfali gyulladásokat. Ez utóbbiak eredeti célja az érfal véráramlás okozta hámsérüléseinek gyors helyreállítása lenne.

Az ilyen enyhe érfalgyulladásoknak a tartós fennmaradása vezet az érelmeszesedés kialakulásához.

A magas vérnyomás kialakulásában fontos tényező a vérnyomás szabályozásában szerepet játszó vesehormonok fokozott működése, illetve a kalcium anyagcserezavara is, mivel ez fokozza az ér simaizomzat összehúzódási készségét és a véralvadást.

A lényeg:

A só- és vízvisszatartás mellett az inzulin kórosan emelkedett vérszintje is fontos szerepet játszik a magas vérnyomás kialakulásában.

5. A magas vérnyomás következményei

Ha az erek falát a benne áramló vér tartósan a normálisnál nagyobb nyomással terheli, akkor az erek fala idővel károsodik. Ha a hipertóniás betegnél megfelelő kezeléssel normalizálni tudják a vérnyomást, akkor az érkárosodás megelőzhető, illetve a már kialakult elváltozások bizonyos mértékig vissza is fejlődhetnek.

A kezeletlen vagy nem megfelelően kezelt hipertónia azonban előbb-utóbb a szervezet összes verőerét károsítja.

A magas vérnyomás okozta érkárosodások egyik legfontosabb következménye az érelmeszesedés felgyorsulása. Ez az agy ereiben érelzáródáshoz vezethet, illetve a nagy nyomás miatt a merevebb erek könnyebben megrepedhetnek, és ekkor agyvérzés alakul ki.

A szívben lévő koszorús erek károsodása szívinfarktushoz, a szem ereinek károsodása látásromláshoz, esetleg vaksághoz, a vese ereinek károsodása vesebetegséghez vezethet.

A lényeg:

A kezeletlen vagy nem megfelelően kezelt hipertónia azonban előbb-utóbb a szervezet összes verőerét károsítja.

6. A magas vérnyomás megelőzése és kezelése

Különösen fontos a magas vérnyomás kialakulásának a megelőzése. A magas vérnyomást elsősorban az anyagcserezavar (metabolikus szindróma) kialakulásának megakadályozásával kerülheted el.

A magas vérnyomás elkerüléséhez és kezeléséhez, illetve a szénhidrátanyagcsere normalizálásához az alábbi megoldások javasoltak (a cél a vérnyomás csökkentése 140/90 Hgmm alá, majd stabilan tartása ezen szint alatt):

Bár a diéta és a testmozgás a legjobb módszer a vérnyomás csökkentéséhez, egyes ásványi anyagok, vitaminok és táplálékkiegészítők elősegíthetik azt. Ilyenek például a következők:

Jelen ismereteink szerint a civilizált országok lakosságnak mintegy 20 százaléka, a 70 életév feletti lakosságnak pedig fele szenved magas vérnyomásban. Ezért fontos a vérnyomás időszakos ellenőrzése az egészségesnek vélt lakosságban is.

A vérnyomás időszakos ellenőrzése történhet orvos által, de Te magad is elvégezheted otthon.

A magas vérnyomás okainak többféleségéből következően érthető, hogy a kezelőorvosnak rendszerint többféle, más-más úton ható vérnyomáscsökkentő gyógyszert kell előírnia a kívánt hatás eléréséhez.

Ezen az alapon az alkalmazott gyógyszerek lehetnek vizelethajtók, bétablokkolók, központi idegrendszerre ható gyógyszerek, ACE-gátlók vagy angiotensin receptort blokkolók, vagy ezek kombinációi.

A célod a magas vérnyomás 140/90 Hgmm alá csökkentése legyen, majd törekedj arra, hogy tartsd stabilan a vérnyomásod ezen szint alatt.

7. A stressz csökkentése és az optimizmus

Ha sokat stresszelsz a magánéletben vagy a munkában, különösen figyelj a mindennapi stressz csökkentésére.

Aludd ki magad rendesen, és érdemes megismerkedni egy hatékony meditációs gyakorlattal is.

Mi, magyarok ugyan hajlamosak vagyunk a pesszimizmusra, de igenis lehet és kell is tenni ellene.

Miért?

Mert a kutatások szerint az optimista és elégedett emberek:

  • jóval tovább élnek a pesszimistákhoz képest
  • egészségesebb szokásokat alakítanak ki
  • alacsonyabb a vérnyomásuk
  • hatékonyabban működik az immunrendszerük

Ebben a könyvben összegyűjtöttem az összes olyan hatékony és egyszerű módszert, amelyeket Te is használhatsz a saját életedben a nehézségek leküzdésére.

8. Összefoglalás

A közelmúlt, nagyszámú népességet felölelő, lakossági vizsgálatai egyértelműen bizonyítják, hogy a magas vérnyomás kezelésének elhanyagolása koszorúér-betegségek, szélütés és szívelégtelenség kialakulásához vezet.

Ráadásul fokozza az agyi erek keringési zavarait, károsítja a veseműködést, sőt teljesen elpusztíthatja a veseállományt (különösen cukorbetegség fennállása esetén).

A lényeg:

A fenti életmódbeli szabályok betartásával, illetve a vérnyomás normális értéken tartásával megelőzhetők ezek a következmények.

Érdemes tehát figyelmet fordítani arra, hogy elkerüld a magas vérnyomás kockázati tényezőinek kialakulását, fennállásuk esetén pedig betartsd a kezelőorvos utasításait, és rendszeresen ellenőrizd a kezelés eredményét.

Forrásjegyzék

Dr. Pogátsa Gábor: A magas vérnyomás, Diabetes 2003/6.
National Heart, Lung, and Blood Institute: What Is High Blood Pressure?, http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/hbp/
National Heart, Lung, and Blood Institute: Your Guide to Lowering High Blood Pressure http://www.nhlbi.nih.gov/hbp/index.html
WebMD, Hypertension/High Blood Pressure Health Center, http://www.webmd.com/hypertension-high-blood-pressure/guide/hypertension-overview-facts
Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Hypertension

  • Hasznos ez az írás?
  • Igen   Nem

Ha tetszett az írás, szavazz!

4.5 (89.63%) 108 szavazat


  • laura szente szerint:

    nekem is magas a vérnyomásom gyogyszert szedek rá nem is érzem jol magam

  • Misi szerint:

    A sószegény étrend szerintem elég rossz tanács.

    • Kiss Gábor szerint:

      Attól függ, kiről van szó. Az OÉTI szerint a sóbevitel a férfiaknál 17,5, a nőknél 12,1 gramm, azaz az ajánlott 4 g legalább háromszorosa (ráadásul a gyermekek esetében is hasonló a helyzet, mint azt az óvodások körében végzett országos felmérés mutatja).

      Ha magas a vérnyomásod, jobban teszed, ha csökkented a magas sótartalmú ételek bevitelét (lásd chips, ropi és társaik). Egy egészséges embernek nyilván nem kell ezzel foglalkoznia (bár szerintem még akkor is érdemes).

  • Balogh Béla szerint:

    A só mentes étkezés ellen azért ‘lázadnak’ sokan, mert így az étel nem jó ízű.
    Jogos!
    Ha összevetjük azzal, hogy a sók mint ásványok szinte egyáltalán nem épülnek be a szervezetbe, csak a szerves kötésben lévők (ételben lévők), akkor még nagyobbnak tűnik a dilemma.
    Egyáltalán nem kellene sózni az ételt?
    Nem!
    Maga az étel amit sózni kell, az nem megfelelő az ember számára.
    Hűha!


  • Dietless Akadémia: életmódváltás egyszerűen

    Dietless Akadémia: online tanfolyamok egyszerűen

    Fedezd fel a Dietless Akadémiát, és sajátítsd el az egészséges táplálkozás és a mediterrán életmód naprakész tudományát online:

    - Praktikus online tanfolyamok és oktatóanyagok a mindennapi energiához és a jó közérzethez

    - Rövid és áttekinthető leckék a hatékony tanulásért

    - Azonnali értékelés a kvízek után, játékos tesztek és feladatok a tudásod elmélyítéséért

    - Letölthető segédanyagok (táplálkozási útmutatók, ellenőrzőlisták, táblázatok, bevásárlólista, stb)

    - Azonnal alkalmazható, valódi tudás

    Kérj értesítőt, és szólunk, amint lesznek új szabad helyek.

    A szerzőről:

    Kiss Gábor

    A mediterrán életmód elkötelezett híve, évek óta törekszik az egészségtudatos életre. Rendszeresen sportol, aktív életet él, és mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány és a pozitív pszichológia aktuális eredményeit, és ha úgy van kedve, előszeretettel kísérletezik önmagán. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.


    • Mintamenü ínyenceknek

      Mintamenü ínyenceknekÖtleteket keresel egészséges ételek készítéséhez? Ínyenc vagy, de kevés az időd a főzőcskézésre?

      Töltsd le és teszteld az ingyenes mintamenüt, amely három egészséges és egyszerű receptet tartalmaz. Tovább »

    • Űzd el a stresszt örökre

      Stresszoldó meditációSokat stresszelsz a magánéletben vagy a munkában?

      Szorongás, fáradtság, kiégés vagy álmatlanság jellemez?

      Töltsd le az ingyenes e-könyvet, és fedezd fel a stresszoldó meditáció kedvező élettani hatásait és technikáját. Tovább »


    >