Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!

Étrend

Frissítve: 2014. január 03., 23:17

A jó és a rossz koleszterin

Túlzás azt állítani, hogy a koleszterin mindenképpen ártalmas. Ugyan szinte mindenki tudja, hogy részben ez felelős a szív- és keringési betegségekért, de csak nagyon kevesen vannak tisztában azzal, hogy miért is nélkülözhetetlen a koleszterin az egészséghez.

A koleszterin

A koleszterin fontos és szükséges része a testünknek, ez építi fel a sejtmembrán egy részét, és segíti számos hormon termelését. Sok koleszterin a táplálékból származik (például marha- és sertéshús, szárnyasok, hal, sajt, tojássárgája), de a legtöbb a májban, telített zsírból képződik. Megtalálható az agyban, a mellékvesében, és az idegrostok hüvelyében, burkában is.

  • A bőrben a nap ultraibolya sugarainak hatására D-vitaminná alakul át.
  • Segíti a szénhidrátok anyagcseréjét (minél több szénhidrátot fogyasztunk, annál több koleszterin termelődik).
  • Elsődleges forrása az életfontosságú mellékvese-szteroid-hormonoknak, mint a kortizonnak és a nemi hormonoknak.

A rossz (LDL) és a jó (HDL) koleszterin

Az újabb kutatások kimutatták, hogy a koleszterin különbözőképpen viselkedik, attól függően, hogy milyen fehérjéhez kötődött. A lipoproteinek azok a fehérjék, amelyek a vérünkben a koleszterint szállítják. A kis sűrűségű lipoproteinek (LDL = low-density lipoprotein) a vér koleszterintartalmának 65%-át, a nagyon kis sűrűségű lipoproteinek (VLDL = very-low-density lipoprotein) a koleszterin 15%-át szállítják, és feltehetően ezek függenek össze a szívbetegségekkel és a keringésrendszeri problémákkal.

Számos faktor emelheti a vér koleszterinszintjét, az egyik legjelentősebb az elhízás, ami a mozgáshiánynak és az elfogyasztott telített zsírsav mennyiségének a következménye.

A nagy sűrűségű lipoproteinek (HDL = high-density lipoprotein) azonban, amelyek a koleszterin 20%-át szállítják, úgy látszik, ellentétes hatásúak. A HDL főleg lecitint tartalmaz, amelynek detergens hatása feltöri a koleszterint, és így könnyen szállíthatja a vérrel anélkül, hogy eltömítené az artériákat. Elvileg minél magasabb valakinek a HDL-szintje, annál kisebb az esélye arra, hogy szívbaj tünetei alakulnak ki.

A tanulmányok azt bizonyítják, ha felváltjuk a telített zsírsavakat telítetlen zsírsavakkal, akkor csökkenthetjük a rossz LDL-szintet.

Egyébként, amit elfogyasztunk, csak kis befolyása van az LDL-szintre; ha több koleszterint eszünk húsból, tojásból, tejtermékekből, tengeri ételekből, a máj kevesebbet termel. Ez megtartja a vér állandó koleszterinszintjét.

Magas koleszterinszint

Az alábbi tényezők hozzájárulnak a magas koleszterinszint kialakulásához, mivel tartósan növelik a koleszterin mennyiségét a vérben, ezért ezeket mindenképpen kerüljük, ha lehetséges:

  • cigaretta és nikotin
  • légszennyezések
  • kávé és koffein
  • stressz és depresszió
  • élelmiszeradalékok
  • feldolgozott cukrok
  • telített zsírok

A magas koleszterinszint csökkentése

Az alábbi ételek és étrend-kiegészítők csökkentik a koleszterinszintet a vérben, ezért ezeket rendszeresen fogyasszuk:

Végezetül érdemes még megemlíteni a sokat támadott tojással kapcsolatban, hogy az Egyesült Államokban, ahol ma fele annyi tojást fogyasztanak, mint 1945-ben, a szívrohamok előfordulása mégsem csökkent ezzel összehasonlítható mértékben.

Hiába tartják veszélyesnek a tojást, a tojás nélküli étrend ugyanolyan egészségtelen lehet, mivel a tojásban nemcsak a legtökéletesebb összetételű fehérje-komplex található, de lecitint is tartalmaz, ami elősegíti a zsírok hasznosulását, és ami a legfontosabb, növeli a jó koleszterin (HDL) szintjét.

Szóval csak óvatosan a koleszterin általános megbélyegzésével a továbbiakban!

Forrásjegyzék

Anita Bean: Modern sporttáplálkozás, Gold Book, 2007.
Robert C. Atkins: Dr. Atkins’ Vita-Nutrient Solution: Nature’s Answer to Drugs, Touchstone; 1st Fireside Ed edition, 1999.
Robb Wolf: Paleolit megoldás – Az ősi, emberi étrend, Scolar Kiadó, 2012
Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Cholesterol

A jó és a rossz koleszterin
4.3 (85%) 4 szavazat

Ha tetszett az írás, szavazz!


Ezeket is olvasd el: ,


Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű recept

Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű receptÖtleteket keresel egészséges ételek készítéséhez? Ínyenc vagy, de kevés az időd a főzőcskézésre?

Töltsd le és teszteld ezt a mintamenüt, amely három egészséges és egyszerű receptet tartalmaz!

Az ingyenes mintamenü összeállításakor a szokásos szempontokat vettük figyelembe:

- Egyszerűség: változatos ételek és ínycsiklandó finomságok minimális konyhabűvészkedéssel (átlagosan 10-30 perc)

- Tápérték/kalória arány: a lehető legtöbb vitamin és ásványi anyag alacsony kalóriatartalom mellett

- Egyensúly: fehérje, szénhidrát és zsír optimális egyensúlya

- Természetes ételek: sok-sok zöldség és gyümölcs

Ingyenes mintamenü letöltése »


Étrendtervező: elegendő zöldséget eszel az egészségedért?

Online étrendtervezőMilyen vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz nem jut hozzá a szervezeted? Mely zöldségek fogyasztása ajánlott Neked a leginkább? Töltsd ki a tesztet, és megtudod!

A személyre szabott étrendtervező az alábbiakban segít:

- Praktikus áttekintést ad a jelenlegi zöldségfogyasztásodról

- Megmutatja, hogy a jelenlegi étrended hogyan teljesít az egyes zöldségek ajánlott napi bevitelének tekintetében

- Ötleteket ad arra, hogy mely zöldségekből érdemes többet enned, és mely új zöldségekkel lenne érdemes megismerkedned

A kapott eredmények ismeretében képes leszel optimalizálni a zöldségekre épülő étrendedet.

Teszt kitöltése »


A mindennapi energia és a jó közérzet titkát keresed?

Egészséges receptek könyvKattints a receptekért, és tegyél egy lépést az egészségedért! Mindössze 1 perc az egész, és a teljes csomagot megkapod:

- 33 egészséges recept étvágygerjesztően ínycsiklandó és színes fotókkal 95 oldalon

- 15 oldalas bevezetés az egészséges táplálkozásba, valamint a zöldségek és gyümölcsök világába

- Zöldség és/vagy gyümölcs alapú receptek változatosan

- Prémium fűszerkombinációk, amelyek jól kiegészítik egymást (próbáld ki, majd meglátod)

- Semmi sznobéria: egyszerű, egészséges, olcsó és finom receptek a mindennapi energiához és a jó közérzethez

INGYENES BÓNUSZOK:

- Havi bevásárlólista, amelyet böngészhetsz a számítógépen, magaddal vihetsz a mobilodon, vagy egyszerűen kinyomtathatod, és firkálhatsz rá

- Útmutató a GI-hez, amelyből megtudhatod, hogy egy adott élelmiszer milyen gyorsan és mennyire tartósan emeli meg a vércukorszintedet


Dietless Akadémia: életmódváltás egyszerűen

Dietless Akadémia: online tanfolyamok egyszerűen

Fedezd fel az ingyenes Dietless Akadémiát, és sajátítsd el az egészséges táplálkozás és a mediterrán életmód naprakész tudományát online:

- Praktikus online tanfolyamok és oktatóanyagok a mindennapi energiához és a jó közérzethez

- Rövid és áttekinthető leckék a hatékony tanulásért

- Azonnali értékelés a kvízek után, játékos tesztek és feladatok a tudásod elmélyítéséért

- Letölthető segédanyagok (táplálkozási útmutatók, ellenőrzőlisták, táblázatok, bevásárlólista, stb)

- Azonnal alkalmazható, valódi tudás

Kérj értesítőt, és szólunk, amint lesznek új szabad helyek.

Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

Ide kattintva elsőként értesülhetsz a legérdekesebb cikkekről és aktualitásokról! Célunk egy összetartó és egymást segítő közösség létrehozása, ahol bátran kérdezhetsz és tanulhatsz másoktól.

A csoport tagjaként az alábbiakra van lehetőséged:

  • kérdéseket tehetsz fel, és böngészheted mások válaszait
  • hozzászólhatsz témákhoz
  • beküldhetsz érdekes cikkeket és egészséges recepteket
  • megoszthatod tapasztalataidat velünk

Közösen, együtt, hatékonyan és könnyedén. Csatlakozás ingyenesen itt »


A szerzőről:

A mediterrán életmód elkötelezett híve, évek óta törekszik az egészségtudatos életre. Rendszeresen sportol, aktív életet él, és mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány aktuális eredményeit, és ha úgy van kedve, előszeretettel kísérletezik önmagán. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.


Nem lehet hozzászólni.

Vissza a tetejére ↑

Ezt olvastad már?
Egészséges főzés olcsón
10 egyszerű módszer az egészséges és olcsó étkezéshez

A rendelkezésre álló idő és pénz gyakran akadálya az egészséges ételek vásárlásának és elkészítésének. Nem...

Close