Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!

Ásvány

Frissítve: 2019. május 14., 12:33

Króm: a vércukorszint egyensúlyáért

A króm az inzulinnal együtt közreműködik a szénhidrát-anyagcserében, és segít a fehérjéket eljuttatni oda, hol szükség van rájuk. Elősegíti a fogyást, valamint megakadályozza, illetve csökkenti a magas vérnyomást.

Mivel a króm fontos szerepet játszik a glükóz lebontásában, elengedhetetlen a szervezet energiaháztartásának megfelelő működéséhez, de ugyanilyen fontos a koleszterin, a zsírok és a proteinek szintézisében, valamint a fogyás elősegítésében is. Segít stabilizálni a vércukorszintet az inzulin megfelelő felhasználásával, ezért hasznos nyomelem a cukorbetegségben és a hypoglikémiában szenvedők számára.

Napjaink krónikus betegségeinek legfőbb okai az elszabadult vércukorszint és az inzulinproblémák. Bár számos szakértő szerint az inzulinproblémák kezelésének egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb megoldása a szénhidrátfogyasztás csökkentése, a krómbevitel növelése is megfontolandó módszer.

1. A króm hatásai

Ha rendszeresen biztosítod szervezetednek, a króm számos olyan betegség megelőzésében és kezelésében segít, amelyet az inzulinrezisztencia okoz vagy tesz súlyosabbá. A króm, mint nyomelem többek között az alábbi rendellenességek megelőzésében és kezelésében lehet hasznos:

  • túlsúlyosság
  • hypoglikémia (alacsony vércukorszint)
  • agyvérzés
  • magas vérnyomás
  • Crohn-betegség
  • vastagbélgyulladás
  • fekély
  • gyomorhurut
  • sclerosis multiplex
  • migrén
  • pszichiátriai rendellenességek

A króm messze a legfontosabb ásványi anyag a glükózlebontásban. Legtöbbünk szervezetében sajnos nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségben, vagy egyenesen hiányzik. Ennek okai a következők lehetnek: az ételeinkben található természetes króm nehezen szívódik fel a szervezetben; kevés olyan táplálékot fogyasztunk, amely krómot tartalmaz; az élelmiszer-feldogozás során a krómtartalom gyakran elveszik; a magas cukorfogyasztás miatt a szervezet krómtartalékai csökkennek. A fehér cukor, a finomliszt és a többi egészségtelen, magas szénhidráttartalmú étel nagy mennyiségű fogyasztása pedig jócskán megnehezíti a normál vércukorszint megtartását.

A krómhiány fáradtsághoz, idegességhez, glükózintoleranciához (főleg cukorbetegeknél), az aminosavak nem megfelelő lebontásához, valamint érelmeszesedéshez vezethet.

A táplálékkiegészítőket leszámítva nincs igazán ideális megoldás a szervezet krómhiányának megfelelő pótlására. Bár a gomba, az árpa és a teljes kiőrlésű gabonák bizonyos mennyiségben tartalmazzák ezt a nyomelemet, de csak akkor, ha azok krómban gazdag táptalajból származnak (ami sajnos manapság nem jellemző). A sörélesztő szintén ismert krómforrás, de mivel az élesztőre sokan érzékenyek, ez nem feltétlenül jelent életképes megoldást.

1.1. A króm és a cukorbetegség

A króm rendkívül hatékony eszköz a cukorbetegség kezelésében. Miután a szervezet krómtartalékai optimális szinte visszaállnak, a vércukorszint jellemzően csökken, és a cukoringadozás kezelhetőbbé válik.

Egy pekingi kísérlet során 180 olyan személyt vizsgáltak meg, akik 2-es típusú cukorbetegségben szenvedtek. A kutatók azt találták, hogy napi 1 000 mcg (1 mg) króm 2 hónap alatt képes volt stabilizálni a betegek vércukorszintjét. Négy hónap elteltével pedig további javulást következett be a kísérletben résztvevők vércukor-, inzulin és koleszterinszintjében.1 Ez márpedig olyan eredmény, amely gyógyszeres kezeléssel sem lett volna feltétlenül elérhető.

1.2. A króm és a fogyás

Ha túlsúlyos vagy, akkor nagy valószínűséggel inzulinrezisztanciában szenvedsz (a súlyfölösleg egyszerre oka és következménye is e rendellenességnek). A csökkentett szénhidráttartalmú étrend mellett a krómbevitel a legjobb megoldás a zsírfelesleg csökkentéséhez.

A kutatások szerint a króm a következőképpen hat a szervezetben:

  • Csökkenti az éhséget, illetve a cukorfogyasztás iránti vágyat, így könnyebb tartani a csökkentett szénhidráttartalmú étrendet.
  • A króm akár drasztikus étrendváltoztatás nélkül is csökkenti a teljes zsírmentes testtömeget, ami felgyorsítja a szervezet anyagcseréjét, ezáltal pedig további zsírokat égetünk el.2
  • A króm segít megelőzni az izomvesztést, ha célirányosan csökkentjük a kalóriabevitelt.3
  • A króm javítja a testmozgás, illetve az edzések kalóriaégető hatását, így a fogyás még gyorsabb4. Itt érdemes megjegyezni, hogy az edzés igénybe veszi a szervezet krómtartalékait, ezért rendszeresen kell pótolnunk ezt a nyomelemet.

1.3. Szívbetegségek

Az inzulinszinthez köthető rendellenességek és a túlsúly fontos kockázati tényezők az egyes szívbetegségekben, sőt, a krómhiány nagy valószínűséggel szívproblémákhoz vezet. Azonban, ha gondoskodunk az optimális krómbevitelről, akkor ezen nyomelem segít az értisztító hatású HDL-koleszterin (a „jó” koleszterin) koncentrációjának növelésében, csökkenti az LDL-koleszterin és a triglicerid-szintet a vérben, és ezáltal segít megelőzni a szívbetegségek kialakulását. A kutatások szerint a hatásfok még jobb, ha a krómot niacinnal egészítjük ki.5

1.4. Magas vérnyomás

A magas vérnyomás egyik oka jellemzően az inzulin-túltermelés (hiperinzulinémia) és az inzulinrezisztencia. A vércukorszint – krómbeviteltől függő – csökkenése és emelkedése stimulálja a szervezet szimpatikus idegrendszerét, és ez segít a vérnyomás szabályozásában.

1.5. Öregedés

Az öregedés késleltetésére irányuló vizsgálatok során a tudósok a magas vércukorszint miatt bekövetkező sejtsérüléseket és sejthalált is vizsgálták. Ezen folyamat, a glikáció, úgy tűnik, fontos szerepet játszik az öregedésben.

Érdemes tudni, hogy ha az öregedés hatására a vérkeringés lecsökken a szervezet egyes pontjain, akkor azon területek szöveteinek különösen szükségük van oxigénre és tápanyagokra (többek között krómra). Az artériák egészségét támogató étrend-kiegészítők közül pedig messze a króm a leghatékonyabb.

2. A króm természetes forrásai

A króm természetes formában számos tápanyagforrásban fordul elő, bár csak minimális mennyiségben (általában 1 vagy 2 mikrogramm adagonként), és az élelmiszer-feldolgozási módszerek is káros hatással vannak a természetes króm mennyiségére.

A króm kiváló forrásai:

  • hagyma, paradicsom, gomba
  • sörélesztő
  • osztriga, kagyló, rák
  • teljes kiőrlésű gabona, burgonya

A sörben és a borban is felhalmozódhat króm az erjedés során, ezért ezek is természetes forrásnak tekinthetők.

Krómban gazdag további ételeket és recepteket a 33 kedvenc recept című könyvben találsz »

3. A króm napi szükséglete

A króm táplálékkiegészítő formájában való bevitelének nincsenek mellékhatásai (bár egyes személyeknél enyhe álmatlanság vagy ingerlékenység fordulhat elő, ha első alkalommal használnak krómkiegészítőket).

Az inzulint adagoló cukorbetegeknek viszont oda kell figyelniük, mivel a króm fogyasztása nagy valószínűséggel csökkenteni fogja a napi inzulinszükségletüket, és az optimális inzulindózis meghatározása az orvos feladata.

A különböző krómkészítmények közül a pikolinát és polinikotinát alapú a legjobb, mivel ez a kettő garantálja a legjobb felszívódást a szervezetben. A köztük lévő különbség elhanyagolható, mindkettő jótékony hatású és biztonságos, és jóval hatékonyabb a króm bármely más típusánál.

A javasolt általános napi adagja 25-35 mcg.

A túlsúlyosság és az inzulinrezisztanciával kapcsolatos egyéb problémák kezelésére napi 20-60 mcg króm bevitele javasolt. Súlyos cukorbetegség és extrém túlsúly esetén a napi adagot érdemes 60-100 mcg értékre emelni.

Kipróbálnád? Esetleg már van tapasztalatod a krómmal? Írd meg kommentben!

Hivatkozások

1. Richard Anderson, et al.: Diabetes, 1996; 45 (supp. 2); 124A/454
2. G. W. Evans: Nutrition Report, 1989. okt-nov, 7 (10-11): 73, 81.
3. B. Bahadori, et al.: International Journal of Obesity, 1995.; 19: 38.

4. M. Hallmark, et al.: Medicine and Science in Sports and Exercise, 1993; 25; S101
5. R. Lefavi, et al.: FASEB Journal, 1995; 9: 525.

Forrásjegyzék

Robert C. Atkins: Dr. Atkins’ Vita-Nutrient Solution: Nature’s Answer to Drugs, Touchstone; 1st Fireside Ed edition, 1999.
Phyllis A. Balch: Prescription for Nutritional Healing, Avery Trade; 5 Rev Upd edition, 2010
Earl Mindell: Earl Mindell’s New Vitamin Bible, Grand Central Life & Style; Rev Upd edition, 2011

  • Hasznos ez az írás?
  • Igen   Nem

A szerzőről

Kiss Gábor

Kiss Gábor A mediterrán életmód elkötelezett híve, 2008 óta törekszik az egészségtudatos életre. Azóta, ha csak teheti, mindent elolvas a témában, és két saját könyve is megjelent az életmódváltásról. Ki nem állhatja a szenzációhajhász, tudománytalan zagyvaságokat és a hazug marketinggel profitot elérő cégeket. Szeret a konyhában improvizálni, egészséges finomságokat alkotni. Bár nem mindig sikerül, de igyekszik időt találni a sportra, meditálásra, aktív életre. Mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány és a pozitív pszichológia legújabb eredményeit. És ha úgy van kedve, előszeretettel osztja meg tapasztalatait és gondolatait a Dietless olvasóival. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.

Ha tetszett az írás, szavazz!

4.4 (87.64%) 191 szavazat


  • Lipka Adam szerint:

    Az egész test viszket , nem bőrgyógyászati probléma . Króm vagy más segíthet e.

    • Kiss Gábor szerint:

      Többféle oka lehet, például allergia, bőrszárazság, cukorbetegség vagy belgyógyászati probléma, stb.

      Esetleg érdemes lenne megnézetni egy orvossal, ha hosszabb időn át tart vagy nagymértékben zavaró.

      • KLÁRA szerint:

        Lehet, magas a test savtartalma. Én egy hétig voltam korházban a viszketessel. Kentek mindenfélével, de nem jöttek rá az okára. Itthon is viszkettem. Szodabikarbonát vettem be és 5-10 percen belül elmult. Lehet, hogy váletlen, de bejött.

        • Zsóka Lentvorszkiné szerint:

          Mennyi szódabikarbónát vettél be és éhgyomorra csak vízzel?

      • Stokker Józefné szerint:

        Esetleg candidád van, attól is viszkezhet az egész tested.

    • Gyöngyi szerint:

      Lehet hogy candidád van, attól is viszkedhetsz.

    • Elsa szerint:

      Ádám, a test viszketése elsősorban a cukorbetegség (rosszul kezelt) mellékhatása, de okozhatják a vegyszerekkel teli tusfürdők, valamint az egész napos egészségtelen ruhában (nem pamut stb.) mászkálás. És persze az android hormon problémák is.

  • Katalin szerint:

    üdvözlöm én egy sújos infartúson esetem át szedhetem e a jutavit klort

  • Suki Margit szerint:

    Mennyi egy kúra?

  • Suki Margit szerint:

    Meddig szabad szedni?

  • MEDVE JUDIT szerint:

    600mcg az mennyi mg?

  • Gábor Erika szerint:

    Nagyon megköszönném, ha segítenének abban, hogy 600 mcg Króm, az mennyi ug.-!? Sajnos rendkívül dühítő módon mindenféle zavaró krix-krax mérték egységeket írnak a termékek dobozára, hogy nehogy el lehessen igazodni és tudjon a szerencsétlen beteg segíteni magán. Úgy gondolom, hogy ez rendkívül fontos, sarkalatos része, hogy ezeket az átváltó mennyiségeket leírják. Előre is köszönöm a mielőbbi segítséget.

    • Kiss Gábor szerint:

      Kedves Erika!

      Az mcg a mikrogramm rövidítése, a µg pedig a mikrogramm nemzetközi jele.

      Tehát a mennyiség ugyanannyi: 600 mcg = 600 µg.

      Remélem, tudtam segíteni!

  • Gábor Erika szerint:

    Elnézést kérek azt ki felejtettem az előbb, hogy a Szelénnél is szeretnék segítséget kérni! Úgy tudom, 200mg.-ot javasol Balázs professzor ebből. Ugyan úgy, mint a Krómnál, szeretném megkérni , hogy átváltva különböző mérték egységekre, főleg, mint pl. az ug. (az u, bal szára hosszabban lehúzott egyenes vonal, csak a billentyűn nincs ilyen, ezért nem tudtam rendesen leírni) szóval ebben a mérték egységben átváltva az mennyi lenne? Köszönöm szépen előre is a mielőbbi segítséget.

    • Kiss Gábor szerint:

      200 mg = 200 000 µg

      vagy másként

      200 mg = 0,2 gramm

    • Gábor Erika szerint:

      Köszönöm szépen.

  • Márton szerint:

    Ha a javasolt mennyiség 200-600 mcg (microgram) a kiszerelésen meg 50 mcg (microgramot) írtak, és a fogyasztást meg 1-2 tablettát javasolnak, akkor kinek van igaza?

  • RAPCSÁK RITA szerint:

    Azt szeretném kérdezni,hogy ha van egy kis pajzsmirigy problémám akkor szedhetem -e ? nem kavarja -e meg a szervezetem?

    • Elsa szerint:

      Kedves Rita, nincs olyan, hogy kis pajzsmirigy probléma. Van pajzsmirigy alulműködése van (ekkor hízik, stb.) vagy túlműködése, ekkor fogy, hirtelen, akár rendesen eszik, akkor is. És még lehet, hogy pajzmirigy megnagyobbodás is bekövetkezhet, a struma. Ezen kívül nemcsak a T3 és T4 vizsgálat szükséges, hanem annak van egy összefoglaló vizsgálata, ezt már ha kéri, együtt szokták kiírni. Tehát pajzsmirigy problémával ne a krómhoz forduljon elsősorban. Vannak (pajzsmirigy alulműködés, jódhiány) esetére pl. a jódozott tengeri só, az kiváló.

  • gyorgy lukacs szerint:

    Kettes típusú diabéteszem van már 14 éve. A súlyom 78-80 kg/168 cm. Szerves krómot szedek 3 éve és niacint. Eleinte háromszor egyet, később kettőt, de már 3×3-at kettő éve. A Swanson niacin 500 mg kapszulát pedig este kettőt, majd három, négy és már ötöt naponta, szintén kettő éve. Semmi problémám nincs velük. Az a kérdésem, hogy sok-e ez a mennyiség, és ha nem fokozhatom-e még a gyógyulásom érdekében és számíthatok-e a végleges gyógyulásra? Köszönöm

  • V. Viki szerint:

    Érdeklődni szeretnék, hogy anno a cikkben 200-600 mcg szerepelt az IR-esek napi adagjaként, most viszont 20-60 mcg van írva. Melyik a jó? Elég nagy a különbség

  • Bellu szerint:

    250 ug/nap nem sok ? Magasvérnyomásom és túlsúlyom van, amit sajnos diétával se igazán tudok leadni. Valakinek segitett már a króm tabletta a fogyásban ?

  • Molnár Ferencné szerint:

    WALMARK FORTE KRÓM 200UG NORMÁL VÉRCUKOSZINT VÉLEMÉNT SZERETNÉK KÉRNI HOGY ENNÉL LESZ-E EREDMÉNY 1 HÓNAPJA SZEDEM?

  • Tordai Ilona szerint:

    Nekem króm allergiát álapítottak meg. Ez lehetséges és mit lehet tenni ellene?

  • Margit Bojta szerint:

    A javasolt króm, nem rákkeltő?

  • Verebiné Pörnyi Éva szerint:

    Tudnának Skociába postazni kromot a részemre? Cukorbeteg vagyok es magasak az értékeim gyogyszer melett is ! Evekkel ezelott szedtem mar jobb volt

  • Bánky Erika szerint:

    Én cukorbetegként kezdtem el szedni a króm diát. 1 hónap alatt elhagytam a cukor gyógyszert. Azóta is mindig mérem acukrom és teljesen jó. Én minden cukorbetegnek ajánlom.

  • Kis Tibor Ambrusné szerint:

    Egy hónapja szedem.Hatvan éves vagyok.Nem tudom hogy a krómtól van-e de gyakran vannak hőhullámaim. Éjszaka de nappal is kétszer háromszor. Semmi mást nem szedek.

    • Elsa szerint:

      Kedves Kis Tibor Ambrusné, a menopuza (utolsó menzez utáni egy évet hívjuk így) időszaka után is előfordulhat hőhullám van, akinél a menstruáció elmaradása után akár 75 éves korban is. Ehhez viszont megfelelő étrend, mozgás kell és esetleg természetes ösztrogén pótlás, amelyre a bio szója alkalmas vagy GMO mentes szójakivonat. Klimin forte stb. Csak arra vigyázzon, hogy GMO (génmódosított) és bio, permetszertől mentes szója legyen. Krómtól biztos nincs hőhulláma. Keressen rá a Google keresőben a hőhullám menopauza után címmel és sok orvosi anyagot fog találni, még több tanácsot.

  • maya hágen szerint:

    Szedhetek Krómot ha vérhígítókat szedek?..Valamint több gyógyszert is..Köszönöm szépen

  • Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű recept

    Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű receptÖtleteket keresel egészséges ételek készítéséhez? Ínyenc vagy, de kevés az időd a főzőcskézésre?

    Töltsd le és teszteld ezt a mintamenüt, amely három egészséges és egyszerű receptet tartalmaz!

    Az ingyenes mintamenü összeállításakor a szokásos szempontokat vettem figyelembe:

    - Egyszerűség: változatos ételek és ínycsiklandó finomságok minimális konyhabűvészkedéssel (átlagosan 10-30 perc)

    - Tápérték/kalória arány: a lehető legtöbb vitamin és ásványi anyag alacsony kalóriatartalom mellett

    - Egyensúly: fehérje, szénhidrát és zsír optimális egyensúlya

    - Természetes ételek: sok-sok zöldség és gyümölcs

    Ingyenes mintamenü letöltése »


    A mindennapi energia és a jó közérzet titkát keresed?

    33 kedvenc recept: helyes táplálkozás egyszerűenMegtalálod a 33 kedvenc recept új és átdolgozott kiadásában:

    - 33 egészséges recept étvágygerjesztően ínycsiklandó és színes fotókkal 178 oldalon

    - 29 oldalas bevezetés az egészséges táplálkozásba, valamint a zöldségek és gyümölcsök világába

    - Zöldség és/vagy gyümölcs alapú receptek változatosan

    - Prémium fűszerkombinációk, amelyek jól kiegészítik egymást (próbáld ki, majd meglátod)

    - Semmi sznobéria: egyszerű, egészséges, olcsó és finom receptek a mindennapi energiához és a jó közérzethez

    INGYENES BÓNUSZOK:

    - Havi bevásárlólista, amelyet böngészhetsz a számítógépen, magaddal vihetsz a mobilodon, vagy egyszerűen kinyomtathatod, és firkálhatsz rá

    - Útmutató a GI-hez, amelyből megtudhatod, hogy egy adott élelmiszer milyen gyorsan és mennyire tartósan emeli meg a vércukorszintedet


    Dietless Akadémia: életmódváltás egyszerűen

    Dietless Akadémia: online tanfolyamok egyszerűen

    Fedezd fel a Dietless Akadémiát, és sajátítsd el az egészséges táplálkozás és a mediterrán életmód naprakész tudományát online:

    - Praktikus online tanfolyamok és oktatóanyagok a mindennapi energiához és a jó közérzethez

    - Rövid és áttekinthető leckék a hatékony tanulásért

    - Azonnali értékelés a kvízek után, játékos tesztek és feladatok a tudásod elmélyítéséért

    - Letölthető segédanyagok (táplálkozási útmutatók, ellenőrzőlisták, táblázatok, bevásárlólista, stb)

    - Azonnal alkalmazható, valódi tudás

    Kérj értesítőt, és szólunk, amint lesznek új szabad helyek.


    • Mintamenü ínyenceknek

      Mintamenü ínyenceknekÖtleteket keresel egészséges ételek készítéséhez? Ínyenc vagy, de kevés az időd a főzőcskézésre?

      Töltsd le és teszteld az ingyenes mintamenüt, amely három egészséges és egyszerű receptet tartalmaz. Tovább »

    • Dietless Akadémia

      Dietless Akadémia tanfolyamok
    • Vélemények

      Vélemények

    >