Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!

Ásvány

Frissítve: 2017. november 24., 17:02

Króm: a vércukorszint egyensúlyáért

A króm az inzulinnal együtt közreműködik a szénhidrát-anyagcserében, és segít a fehérjéket eljuttatni oda, hol szükség van rájuk. Elősegíti a fogyást, valamint megakadályozza, illetve csökkenti a magas vérnyomást.

Mivel a króm fontos szerepet játszik a glükóz lebontásában, elengedhetetlen a szervezet energiaháztartásának megfelelő működéséhez, de ugyanilyen fontos a koleszterin, a zsírok és a proteinek szintézisében, valamint a fogyás elősegítésében is. Segít stabilizálni a vércukorszintet az inzulin megfelelő felhasználásával, ezért hasznos nyomelem a cukorbetegségben és a hypoglikémiában szenvedők számára.

Napjaink krónikus betegségeinek legfőbb okai az elszabadult vércukorszint és az inzulinproblémák. Bár számos szakértő szerint az inzulinproblémák kezelésének egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb megoldása a szénhidrátfogyasztás csökkentése, a krómbevitel növelése is megfontolandó módszer.

1. A króm hatásai

Ha rendszeresen biztosítod szervezetednek, a króm számos olyan betegség megelőzésében és kezelésében segít, amelyet az inzulinrezisztencia okoz vagy tesz súlyosabbá. A króm, mint nyomelem többek között az alábbi rendellenességek megelőzésében és kezelésében lehet hasznos:

  • túlsúlyosság
  • hypoglikémia (alacsony vércukorszint)
  • agyvérzés
  • magas vérnyomás
  • Crohn-betegség
  • vastagbélgyulladás
  • fekély
  • gyomorhurut
  • sclerosis multiplex
  • migrén
  • pszichiátriai rendellenességek

A króm messze a legfontosabb ásványi anyag a glükózlebontásban. Legtöbbünk szervezetében sajnos nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségben, vagy egyenesen hiányzik. Ennek okai a következők lehetnek: az ételeinkben található természetes króm nehezen szívódik fel a szervezetben; kevés olyan táplálékot fogyasztunk, amely krómot tartalmaz; az élelmiszer-feldogozás során a krómtartalom gyakran elveszik; a magas cukorfogyasztás miatt a szervezet krómtartalékai csökkennek. A fehér cukor, a finomliszt és a többi egészségtelen, magas szénhidráttartalmú étel nagy mennyiségű fogyasztása pedig jócskán megnehezíti a normál vércukorszint megtartását.

A krómhiány fáradtsághoz, idegességhez, glükózintoleranciához (főleg cukorbetegeknél), az aminosavak nem megfelelő lebontásához, valamint érelmeszesedéshez vezethet.

A táplálékkiegészítőket leszámítva nincs igazán ideális megoldás a szervezet krómhiányának megfelelő pótlására. Bár a gomba, az árpa és a teljes kiőrlésű gabonák bizonyos mennyiségben tartalmazzák ezt a nyomelemet, de csak akkor, ha azok krómban gazdag táptalajból származnak (ami sajnos manapság nem jellemző). A sörélesztő szintén ismert krómforrás, de mivel az élesztőre sokan érzékenyek, ez nem feltétlenül jelent életképes megoldást.

1.1. A króm és a cukorbetegség

A króm rendkívül hatékony eszköz a cukorbetegség kezelésében. Miután a szervezet krómtartalékai optimális szinte visszaállnak, a vércukorszint jellemzően csökken, és a cukoringadozás kezelhetőbbé válik.

Egy pekingi kísérlet során 180 olyan személyt vizsgáltak meg, akik 2-es típusú cukorbetegségben szenvedtek. A kutatók azt találták, hogy napi 1 000 mcg (1 mg) króm 2 hónap alatt képes volt stabilizálni a betegek vércukorszintjét. Négy hónap elteltével pedig további javulást következett be a kísérletben résztvevők vércukor-, inzulin és koleszterinszintjében.1 Ez márpedig olyan eredmény, amely gyógyszeres kezeléssel sem lett volna feltétlenül elérhető.

1.2. A króm és a fogyás

Ha túlsúlyos vagy, akkor nagy valószínűséggel inzulinrezisztanciában szenvedsz (a súlyfölösleg egyszerre oka és következménye is e rendellenességnek). A csökkentett szénhidráttartalmú étrend mellett a krómbevitel a legjobb megoldás a zsírfelesleg csökkentéséhez.

A kutatások szerint a króm a következőképpen hat a szervezetben:

  • Csökkenti az éhséget, illetve a cukorfogyasztás iránti vágyat, így könnyebb tartani a csökkentett szénhidráttartalmú étrendet.
  • A króm akár drasztikus étrendváltoztatás nélkül is csökkenti a teljes zsírmentes testtömeget, ami felgyorsítja a szervezet anyagcseréjét, ezáltal pedig további zsírokat égetünk el.2
  • A króm segít megelőzni az izomvesztést, ha célirányosan csökkentjük a kalóriabevitelt.3
  • A króm javítja a testmozgás, illetve az edzések kalóriaégető hatását, így a fogyás még gyorsabb4. Itt érdemes megjegyezni, hogy az edzés igénybe veszi a szervezet krómtartalékait, ezért rendszeresen kell pótolnunk ezt a nyomelemet.

1.3. Szívbetegségek

Az inzulinszinthez köthető rendellenességek és a túlsúly fontos kockázati tényezők az egyes szívbetegségekben, sőt, a krómhiány nagy valószínűséggel szívproblémákhoz vezet. Azonban, ha gondoskodunk az optimális krómbevitelről, akkor ezen nyomelem segít az értisztító hatású HDL-koleszterin (a „jó” koleszterin) koncentrációjának növelésében, csökkenti az LDL-koleszterin és a triglicerid-szintet a vérben, és ezáltal segít megelőzni a szívbetegségek kialakulását. A kutatások szerint a hatásfok még jobb, ha a krómot niacinnal egészítjük ki.5

1.4. Magas vérnyomás

A magas vérnyomás egyik oka jellemzően az inzulin-túltermelés (hiperinzulinémia) és az inzulinrezisztencia. A vércukorszint – krómbeviteltől függő – csökkenése és emelkedése stimulálja a szervezet szimpatikus idegrendszerét, és ez segít a vérnyomás szabályozásában.

1.5. Öregedés

Az öregedés késleltetésére irányuló vizsgálatok során a tudósok a magas vércukorszint miatt bekövetkező sejtsérüléseket és sejthalált is vizsgálták. Ezen folyamat, a glikáció, úgy tűnik, fontos szerepet játszik az öregedésben.

Érdemes tudni, hogy ha az öregedés hatására a vérkeringés lecsökken a szervezet egyes pontjain, akkor azon területek szöveteinek különösen szükségük van oxigénre és tápanyagokra (többek között krómra). Az artériák egészségét támogató étrend-kiegészítők közül pedig messze a króm a leghatékonyabb.

2. A króm természetes forrásai

A króm természetes formában számos tápanyagforrásban fordul elő, bár csak minimális mennyiségben (általában 1 vagy 2 mikrogramm adagonként), és az élelmiszer-feldolgozási módszerek is káros hatással vannak a természetes króm mennyiségére.

A króm kiváló forrásai:

  • hagyma, paradicsom, gomba
  • sörélesztő
  • osztriga, kagyló, rák
  • teljes kiőrlésű gabona, burgonya

A sörben és a borban is felhalmozódhat króm az erjedés során, ezért ezek is természetes forrásnak tekinthetők.

3. A króm napi szükséglete

A króm táplálékkiegészítő formájában való bevitelének nincsenek mellékhatásai (bár egyes személyeknél enyhe álmatlanság vagy ingerlékenység fordulhat elő, ha első alkalommal használnak krómkiegészítőket).

Az inzulint adagoló cukorbetegeknek viszont oda kell figyelniük, mivel a króm fogyasztása nagy valószínűséggel csökkenteni fogja a napi inzulinszükségletüket, és az optimális inzulindózis meghatározása az orvos feladata.

A különböző krómkészítmények közül a pikolinát és polinikotinát alapú a legjobb, mivel ez a kettő garantálja a legjobb felszívódást a szervezetben. A köztük lévő különbség elhanyagolható, mindkettő jótékony hatású és biztonságos, és jóval hatékonyabb a króm bármely más típusánál.

A túlsúlyosság és az inzulinrezisztanciával kapcsolatos egyéb problémák kezelésére napi 200-600 mcg króm bevitele javasolt. Súlyos cukorbetegség és extrém túlsúly esetén a napi adagot érdemes 600-1000 mcg értékre emelni.

Hivatkozások

1. Richard Anderson, et al.: Diabetes, 1996; 45 (supp. 2); 124A/454
2. G. W. Evans: Nutrition Report, 1989. okt-nov, 7 (10-11): 73, 81.
3. B. Bahadori, et al.: International Journal of Obesity, 1995.; 19: 38.

4. M. Hallmark, et al.: Medicine and Science in Sports and Exercise, 1993; 25; S101
5. R. Lefavi, et al.: FASEB Journal, 1995; 9: 525.

Forrásjegyzék

Robert C. Atkins: Dr. Atkins’ Vita-Nutrient Solution: Nature’s Answer to Drugs, Touchstone; 1st Fireside Ed edition, 1999.
Phyllis A. Balch: Prescription for Nutritional Healing, Avery Trade; 5 Rev Upd edition, 2010
Earl Mindell: Earl Mindell’s New Vitamin Bible, Grand Central Life & Style; Rev Upd edition, 2011

  • Hasznos ez az írás?
  • Igen   Nem

Ha tetszett az írás, szavazz!

Króm: a vércukorszint egyensúlyáért
4.4 (87.12%) 73 szavazat

Ezeket is olvasd el: , ,


Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű recept

Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű receptÖtleteket keresel egészséges ételek készítéséhez? Ínyenc vagy, de kevés az időd a főzőcskézésre?

Töltsd le és teszteld ezt a mintamenüt, amely három egészséges és egyszerű receptet tartalmaz!

Az ingyenes mintamenü összeállításakor a szokásos szempontokat vettem figyelembe:

- Egyszerűség: változatos ételek és ínycsiklandó finomságok minimális konyhabűvészkedéssel (átlagosan 10-30 perc)

- Tápérték/kalória arány: a lehető legtöbb vitamin és ásványi anyag alacsony kalóriatartalom mellett

- Egyensúly: fehérje, szénhidrát és zsír optimális egyensúlya

- Természetes ételek: sok-sok zöldség és gyümölcs

Ingyenes mintamenü letöltése »


A mindennapi energia és a jó közérzet titkát keresed?

Egészséges receptek könyvKattints a receptekért, és tegyél egy lépést az egészségedért! Mindössze 1 perc az egész, és a teljes csomagot megkapod:

- 33 egészséges recept étvágygerjesztően ínycsiklandó és színes fotókkal 95 oldalon

- 15 oldalas bevezetés az egészséges táplálkozásba, valamint a zöldségek és gyümölcsök világába

- Zöldség és/vagy gyümölcs alapú receptek változatosan

- Prémium fűszerkombinációk, amelyek jól kiegészítik egymást (próbáld ki, majd meglátod)

- Semmi sznobéria: egyszerű, egészséges, olcsó és finom receptek a mindennapi energiához és a jó közérzethez

INGYENES BÓNUSZOK:

- Havi bevásárlólista, amelyet böngészhetsz a számítógépen, magaddal vihetsz a mobilodon, vagy egyszerűen kinyomtathatod, és firkálhatsz rá

- Útmutató a GI-hez, amelyből megtudhatod, hogy egy adott élelmiszer milyen gyorsan és mennyire tartósan emeli meg a vércukorszintedet


Dietless Akadémia: életmódváltás egyszerűen

Dietless Akadémia: online tanfolyamok egyszerűen

Fedezd fel az ingyenes Dietless Akadémiát, és sajátítsd el az egészséges táplálkozás és a mediterrán életmód naprakész tudományát online:

- Praktikus online tanfolyamok és oktatóanyagok a mindennapi energiához és a jó közérzethez

- Rövid és áttekinthető leckék a hatékony tanulásért

- Azonnali értékelés a kvízek után, játékos tesztek és feladatok a tudásod elmélyítéséért

- Letölthető segédanyagok (táplálkozási útmutatók, ellenőrzőlisták, táblázatok, bevásárlólista, stb)

- Azonnal alkalmazható, valódi tudás

Kérj értesítőt, és szólunk, amint lesznek új szabad helyek.

A szerzőről:

A mediterrán életmód elkötelezett híve, évek óta törekszik az egészségtudatos életre. Rendszeresen sportol, aktív életet él, és mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány és a pozitív pszichológia aktuális eredményeit, és ha úgy van kedve, előszeretettel kísérletezik önmagán. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.


Vissza a tetejére ↑

Króm: a vércukorszint egyensúlyáért

Várható olvasási idő: 6 perc
>
Ezt olvastad már?
Zöldségek és gyümölcsök szezonja

Mindig olyan zöldségeket és gyümölcsöket válassz, amelyeknek éppen szezonja van, legyen az...

Close