Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!

Fogyás

Frissítve: 2018. január 10., 16:48

Paleolit étrend

A paleolit étrend egy olyan diéta, amely az irányzat képviselői által tudományosnak tartott, de a klasszikus táplálkozástudomány által nem igazolt kutatások alapján rekonstruálta a 10 ezer évvel ezelőtt élt vadászó-gyűjtögető ősemberek és a ma élő környezeti népek természetes étrendjét és életmódját. Abból az evolúciós megfontolásból merít, hogy a földművelés által bevezetett tápanyagokhoz az emberi szervezet nem volt képes alkalmazkodni.

Az irányzat hívei szerint az emberi genom több mint 2,5 millió éve semmit sem változott, és testünk genetikailag programozott paleolit őseink életmódjára, és biológiailag ez az étrend felel meg leginkább a szervezetünknek, mivel természetesen biztosítja a tápanyagok megfelelő egyensúlyát és csökkenti a krónikus betegségek előfordulásának kockázatát.

Loren Cordain, a Colorado State University professzora és a paleo diéta legismertebb támogatója szerint klinikai kutatások bizonyítják, hogy a paleo étrend hosszú távon csökkenti a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát, normalizálja a vérnyomást, megszünteti a szervezetben lévő gyulladásokat, segít a fogyásban, eltünteti a pattanásokat, valamint jó közérzetet és kiváló fizikai-szellemi teljesítményt biztosít.

Cordain szerint a tipikusan egészségtelen nyugati táplálkozás felelős többek között olyan betegségek elterjedéséért, mint a túlsúlyosság vagy a szív- és cukorbetegség.

A nyugati világ, azaz a mai civilizáció számos olyan betegségben szenved, amelyek teljességgel ismeretlenek a ma is élő természeti népek körében, illetve ismeretlenek voltak a paleolit korban élők között is. Mindez annak köszönhető, hogy az emberi szervezet nem tudott teljes mértékben genetikailag alkalmazkodni az 5-10 ezer évvel ezelőtt, a földművelés során bevezetett tápanyagforrásokhoz.

Persze ellenzők is akadnak bőven, akik megkérdőjelezik a fenti elméletet, és szerintük a diéta hosszabb távon egyébként sem tartható fenn a korlátozott étrend, az egészséges tápanyagforrások magas ára és az egyes ételcsoportok (gabona, tejtermékek, hüvelyesek) kizárásából fakadó esetleges vitaminhiány miatt. Cordain szerint azonban ez utóbbi tápanyagforrások bár látszólag egészségesek, sejtszinten gyulladást okozhatnak, és különböző betegségek kialakulását segíthetik elő.

A táplálkozási szakértők régóta méltatják a teljes értékű ételeken, a sovány húsokon, a gyümölcsökön és a zöldségen alapuló étrendet, amelyben kevesebb cukrot, sót és mesterségesen feldolgozott ételt veszünk magunkhoz, de az is igaz, hogy a modern paleo étrend hosszú távú hatásai jelenleg még nem ismeretesek (legalábbis a már bizonyított ázsiai, mediterrán vagy vegetáriánus életmódhoz képest).

1. Mit ehetünk a paleolit étrend szerint

A diéta elsősorban olyan ételeket engedélyez, amelyek már a palolit kor embere számára is elérhetőek voltak annak idején, vagyis húst, halat, kagylót, tojást, dióféléket, gyökereket, gombát, zöldséget és gyümölcsöt. Modernkori körülmények között lehetőleg fűvel táplált állatok húsát fogyasszuk, és együnk sok vadvízi halat. A cukor tiltott, viszont az édesszájúak korlátozott mértékben helyettesíthetik azt nyírfacukorral vagy nyersmézzel. A diéta támogatói szerint elsősorban vizet igyunk (néhányan kókusztejet és organikus zöldteát is javasolnak), de az alkohol és az erjesztett italok tiltottak.

Az előírások szerint a tápanyagbevitel 50-60%-ban állati eredetű és 50-40%-ban növényi eredetű (zöldség, gyümölcs) legyen, és mindehhez magas fehérje- és alacsony szénhidráttartalom párosuljon.

1.1 A fogyasztható ételek tételesen

  • Sovány húsok, zsírok
  • Halfélék, tenger gyümölcsei, kagylók
  • Olajos magvak, csonthéjas gyümölcsök (mandula, kesudió, törökmogyoró, pisztácia, fenyőmag, dió, tökmag, gesztenye, stb.)
  • Gyümölcsök és zöldségek
  • Gomba
  • Tojás
  • Hidegen sajtolt növényi olajok (olívaolaj, kókuszzsír)

A sovány húsokból származó fehérje erős izomzatot, masszív csontozatot és optimális immunrendszert eredményez, ráadásul a proteinbevitel az éhséget is csökkenti.

A gyümölcsök és a zöldségek gazdagok antioxidánsokban, vitaminokban, ásványi anyagokban és olyan tápanyagokban, amelyek csökkentik számos degeneratív betegség kialakulásának kockázatát (például rák, cukorbetegség és időskori elbutulás).

A diófélékből, magokból, avokádóból, olívaolajból, halolajból származó egészséges zsírok (egyszeres telítetlen és Omega-3 zsírsavak) a kutatások szerint jelentősen csökkentik a túlsúlyosság, a rák és a szívbetegségek kockázatát.

2. Mit nem ehetünk a paleolit étrend szerint

Gyulladás- és allergiakeltő hatásuk miatt a paleo étrend kizárja a magas glikémiás indexű és telítettségű ételek fogyasztását (ilyenek a gyorsan felszívódó szénhidrátok). Például:

  • Cukorfélék (répacukor, nádcukor, fruktóz)
  • Gabonafélék (búza, árpa, köles, zab, rizs, vadrizs, rozs, kukorica, cirok, stb.)
  • Keményítő tartalmú zöldségek (burgonyafélék)
  • Tej és tejtermékek
  • Hüvelyesek (babfélék, borsók, szója, amerikai mogyoró, stb.)
  • Növényi olajok (hidrogénezett növényi olaj, transzzsír, margarin)
  • Készételek

3. Hogyan működik a paleolit étrend

Támogatói szerint a fehérjékben és rostokban gazdag étrend megfelelően szabályozza a vércukorszintet, továbbá megakadályozza az elhízást és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását.

Cordain szerint egyébként nem kötelező (és reálisan nézve nem is lehetséges) a fenti szabályok maximális betartása, elegendő, ha kb. 80%-ban betartjuk a javaslatokat. Próbáljuk ki a diétát 15 napig, mellette mozogjunk rendszeresen, és tapasztaljuk meg személyesen a kedvező hatásokat.

4. Mi legyen akkor: kipróbáljuk vagy sem?

Szerintünk mindenképpen érdemes vele próbát tenni, nem veszítünk semmit. Az tény, hogy a paleo életmód kizár bizonyos ételcsoportokat az étrendből, és ez vitaminhiányhoz vezethet, de ez könnyen ellensúlyozható előrelátó tervezéssel, illetve multivitaminok és ásványi anyagok folyamatos utánpótlásával. A paleo étrend hívei egyébként kifejezetten ajánlják a D-vitamin, kalcium, magnézium és halolaj (Omega-3 zsírsavak) beillesztését a mindennapi étrendbe.

A diéta előnye, hogy kazein- és gluténmentes tápanyagforrásokat preferál. A kazein és a glutein is fehérje (előbbi a tejtermékekben, utóbbi a gabonában található), és mivel a tej és a gabonafélék felelnek az ételallergiás reakciók 90 százalékáért, ezek kiiktatásával a paleolit táplálkozás nagyfokú allergénmentességet garantál.

A magas rosttartalmú, teljes értékű ételek elengedhetetlenek az egészséges táplálkozáshoz: a rostok megelőzik a székrekedést, normalizálják a koleszterinszintet, illetve csökkentik a koszorúér-betegségek és a cukorbetegség kockázatát.

Végül, de nem utolsósorban a paleo diétának köszönhetően könnyen lefogyhatunk: az alacsony szénhidrát- és magas rosttartalmú étrend rövid távon egyébként is hatásosabb a klasszikus alacsony kalóriájú/zsírtartalmú diétáknál. Hosszabb távon pedig a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatának csökkentésében játszik elsődleges szerepet.

Forrásjegyzék

Robb Wolf: Paleolit megoldás – Az ősi, emberi étrend, Scolar Kiadó, 2012
Szendi Gábor: Paleolit táplálkozás, Jaffa Kiadó, 2009
Linda Tarr Kent: What Are the Benefits of the Paleo Diet?, http://www.livestrong.com/article/187983-what-are-the-benefits-of-the-paleo-diet/
Robb Wolf: What is The Paleo Diet?, http://robbwolf.com/what-is-the-paleo-diet/
Kathleen M. Zelman, MPH, RD, LD: Diet Review: The Caveman (Paleo) Diet http://www.webmd.com/diet/features/diet-review-the-caveman-paleo-diet
Paleolithic diet, Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Paleolithic_diet

  • Hasznos ez az írás?
  • Igen   Nem

Ha tetszett az írás, szavazz!

Paleolit étrend
4.5 (90.77%) 13 szavazat


Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű recept

Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű receptÖtleteket keresel egészséges ételek készítéséhez? Ínyenc vagy, de kevés az időd a főzőcskézésre?

Töltsd le és teszteld ezt a mintamenüt, amely három egészséges és egyszerű receptet tartalmaz!

Az ingyenes mintamenü összeállításakor a szokásos szempontokat vettem figyelembe:

- Egyszerűség: változatos ételek és ínycsiklandó finomságok minimális konyhabűvészkedéssel (átlagosan 10-30 perc)

- Tápérték/kalória arány: a lehető legtöbb vitamin és ásványi anyag alacsony kalóriatartalom mellett

- Egyensúly: fehérje, szénhidrát és zsír optimális egyensúlya

- Természetes ételek: sok-sok zöldség és gyümölcs

Ingyenes mintamenü letöltése »


A mindennapi energia és a jó közérzet titkát keresed?

Egészséges receptek könyvKattints a receptekért, és tegyél egy lépést az egészségedért! Mindössze 1 perc az egész, és a teljes csomagot megkapod:

- 33 egészséges recept étvágygerjesztően ínycsiklandó és színes fotókkal 95 oldalon

- 15 oldalas bevezetés az egészséges táplálkozásba, valamint a zöldségek és gyümölcsök világába

- Zöldség és/vagy gyümölcs alapú receptek változatosan

- Prémium fűszerkombinációk, amelyek jól kiegészítik egymást (próbáld ki, majd meglátod)

- Semmi sznobéria: egyszerű, egészséges, olcsó és finom receptek a mindennapi energiához és a jó közérzethez

INGYENES BÓNUSZOK:

- Havi bevásárlólista, amelyet böngészhetsz a számítógépen, magaddal vihetsz a mobilodon, vagy egyszerűen kinyomtathatod, és firkálhatsz rá

- Útmutató a GI-hez, amelyből megtudhatod, hogy egy adott élelmiszer milyen gyorsan és mennyire tartósan emeli meg a vércukorszintedet


Dietless Akadémia: életmódváltás egyszerűen

Dietless Akadémia: online tanfolyamok egyszerűen

Fedezd fel a Dietless Akadémiát, és sajátítsd el az egészséges táplálkozás és a mediterrán életmód naprakész tudományát online:

- Praktikus online tanfolyamok és oktatóanyagok a mindennapi energiához és a jó közérzethez

- Rövid és áttekinthető leckék a hatékony tanulásért

- Azonnali értékelés a kvízek után, játékos tesztek és feladatok a tudásod elmélyítéséért

- Letölthető segédanyagok (táplálkozási útmutatók, ellenőrzőlisták, táblázatok, bevásárlólista, stb)

- Azonnal alkalmazható, valódi tudás

Kérj értesítőt, és szólunk, amint lesznek új szabad helyek.

A szerzőről:

A mediterrán életmód elkötelezett híve, évek óta törekszik az egészségtudatos életre. Rendszeresen sportol, aktív életet él, és mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány és a pozitív pszichológia aktuális eredményeit, és ha úgy van kedve, előszeretettel kísérletezik önmagán. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.


  • Mintamenü ínyenceknek

    Mintamenü ínyenceknekÖtleteket keresel egészséges ételek készítéséhez? Ínyenc vagy, de kevés az időd a főzőcskézésre?

    Töltsd le és teszteld az ingyenes mintamenüt, amely három egészséges és egyszerű receptet tartalmaz. Tovább »


>