Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!

Étrend Őseink egészsége

Frissítve: 2016. szeptember 04., 10:56

Őseink egészsége

Mark Sisson talán legismertebb könyve ez. Az Őseink egészsége könnyű kis olvasmány sokféle hasznos információval az egészséges étrendről, a rendszeres testmozgásról, illetve a fizikai és mentális jóllétről. Nézzük meg, mit érdemes belőle hasznosítani.

A pasas 10 szabályt fejt ki a könyvben részletesen, ezek lennének – szerinte – az egészséges életmód alapelvei:

  1. Egyél sok húst, zöldséget és gyümölcsöt
  2. Kerüld a mérgező ételeket (cukor, feldolgozott élelmiszerek, transzzsírok)
  3. Mozogj rendszeresen lassú tempóban (sétálj sokat)
  4. Emelj nehéz dolgokat (végezz saját testsúlyos edzéseket)
  5. Fuss néha igazán gyorsan (nagyon rövid sprinteket)
  6. Aludj eleget (légy kipihent)
  7. Ne feledkezz meg a játékról
  8. Ha teheted, menj ki a szabadba minden nap, és élvezd a napfényt rendszeresen (kell a D-vitamin a szervezetednek)
  9. Kerüld a stresszes helyzeteket (önpusztító viselkedés)
  10. Használd az agyad (tornáztasd az agyad naponta)

Sisson filozófiája egyszerű: az étrend az evolúciós tudomány megértésén alapul. Sokkal fontosabb úgy enni, mozogni és élni, ahogyan az embereket az evolúció formálta, és nem úgy, ahogyan az emberek azt jelenleg teszik, vagy tették az elmúlt 100 évben.

A szerző szerint érdemes megfogadni az alábbi tanácsokat is:

  • egyél friss, bio és teljes értékű, feldolgozatlan élelmiszereket
  • figyelj oda a rendszeres testmozgásra – tökmindegy, hogy konditeremben vagy, vagy a fák között sétálsz, minden mozgás számít
  • igyál sok vizet, és hanyagold a szénsavas és cukrozott üdítőket
  • táplálékkiegészítők közül D-vitamin, probiotikum és halolaj szedése javasolt
  • fogyassz sok-sok esszenciális zsírt tartalmazó ételt, rengeteg zöldséget és minőségi húsokat (pl. szárnyas, hal)
  • szánj időt a játékra és a szórakozásra, ne vegyél mindent túl komolyan, törekedj a lelki egyensúlyra és békére
  • vállalj felelősséget önmagadért és az életedért, és legyél nyitott új dolgokra és ötletekre

Ezek tök jó dolgok szerintem, szimpatikus tippek, bár nem értek egyet azzal, hogy egy teljes étrendcsoportot, pl. a teljes kiőrlésű gabonatermékeket ki kellene zárni az étkezésünkből (a barna rizzsel és a hüvelyesekkel együtt).

Mindez amúgy azért van, mert a Sisson-féle étrend valójában egy módosított paleo, és már a klasszikus paleozásnál sem tetszett a szénhidrátok ilyen korlátozása.

Persze ha a fogyás az elsődleges cél, vagy allergiás vagy a gabonára/hüvelyesekre, akkor mindenképpen érdemes visszafogni vagy beszüntetni ezek fogyasztását. De ez mind egyedi körülmény, illetve személyes döntés és preferencia kérdése. Szerintem.

Azt sem látom hosszan fenntartható módszernek, hogy napi szinten bio és/vagy helyben termesztett zöldségeket és gyümölcsöket fogyasszunk. Ez túl sok pénzt és időráfordítást igényel. Persze kísérletezni lehet.

Ha az étrendi rész nem is igazán tartható, a testmozgással kapcsolatos ajánlások jók. Sisson azt mondja, hogy a lassú kardiót (séta vagy kocogás, összesen heti 2-5 órában) érdemes ötvözni a súlyzós vagy saját testsúlyos edzésekkel (10-60 perc, heti 1-3 alkalommal), majd ezt érdemes megfűszerezni max. 10-20 perces sprintfutásokkal havi 2-3 alkalommal. Ez egy jó alap szerintem, egyrészt elősegíti a fogyást, másrészt segít meggátolni az izomvesztést, miközben még némi izmot is felszedhetsz vele céltól függően.

Maga a könyv egyébként jócskán túlírt, a közel 400 oldalas cuccot kb. fele- vagy inkább negyedannyi oldalon össze lehetett volna foglalni. Ráadásul aránytalan is, mivel a táplálkozással foglalkozik kb. 200 oldal, míg a rendszeres játékot mint 7-es számú alapszabályt mindösszesen másfél oldalban elintézi, ami eléggé vicces.

Ezektől függetlenül érdemes elolvasni a könyvet, vannak benne hasznos dolgok, és szimpatikus, hogy a pasas nem erőlteti a szabályok maximális betartását, hanem azt vallja, hogy ha csak 80%-ban tartod magad a fent ismertetett alapelvekhez, már akkor is sokat tettél az egészséged érdekében.

Éljen.

Ha tetszett az írás, szavazz!

Őseink egészsége
4.8 (96.36%) 11 szavazat

Ezeket is olvasd el: , ,


Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű recept

Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű receptÖtleteket keresel egészséges ételek készítéséhez? Ínyenc vagy, de kevés az időd a főzőcskézésre?

Töltsd le és teszteld ezt a mintamenüt, amely három egészséges és egyszerű receptet tartalmaz!

Az ingyenes mintamenü összeállításakor a szokásos szempontokat vettük figyelembe:

- Egyszerűség: változatos ételek és ínycsiklandó finomságok minimális konyhabűvészkedéssel (átlagosan 10-30 perc)

- Tápérték/kalória arány: a lehető legtöbb vitamin és ásványi anyag alacsony kalóriatartalom mellett

- Egyensúly: fehérje, szénhidrát és zsír optimális egyensúlya

- Természetes ételek: sok-sok zöldség és gyümölcs

Ingyenes mintamenü letöltése »


Étrendtervező: elegendő zöldséget eszel az egészségedért?

Online étrendtervezőMilyen vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz nem jut hozzá a szervezeted? Mely zöldségek fogyasztása ajánlott Neked a leginkább? Töltsd ki a tesztet, és megtudod!

A személyre szabott étrendtervező az alábbiakban segít:

- Praktikus áttekintést ad a jelenlegi zöldségfogyasztásodról

- Megmutatja, hogy a jelenlegi étrended hogyan teljesít az egyes zöldségek ajánlott napi bevitelének tekintetében

- Ötleteket ad arra, hogy mely zöldségekből érdemes többet enned, és mely új zöldségekkel lenne érdemes megismerkedned

A kapott eredmények ismeretében képes leszel optimalizálni a zöldségekre épülő étrendedet.

Teszt kitöltése »


A mindennapi energia és a jó közérzet titkát keresed?

Egészséges receptek könyvKattints a receptekért, és tegyél egy lépést az egészségedért! Mindössze 1 perc az egész, és a teljes csomagot megkapod:

- 33 egészséges recept étvágygerjesztően ínycsiklandó és színes fotókkal 95 oldalon

- 15 oldalas bevezetés az egészséges táplálkozásba, valamint a zöldségek és gyümölcsök világába

- Zöldség és/vagy gyümölcs alapú receptek változatosan

- Prémium fűszerkombinációk, amelyek jól kiegészítik egymást (próbáld ki, majd meglátod)

- Semmi sznobéria: egyszerű, egészséges, olcsó és finom receptek a mindennapi energiához és a jó közérzethez

INGYENES BÓNUSZOK:

- Havi bevásárlólista, amelyet böngészhetsz a számítógépen, magaddal vihetsz a mobilodon, vagy egyszerűen kinyomtathatod, és firkálhatsz rá

- Útmutató a GI-hez, amelyből megtudhatod, hogy egy adott élelmiszer milyen gyorsan és mennyire tartósan emeli meg a vércukorszintedet


Dietless Akadémia: életmódváltás egyszerűen

Dietless Akadémia: online tanfolyamok egyszerűen

Fedezd fel az ingyenes Dietless Akadémiát, és sajátítsd el az egészséges táplálkozás és a mediterrán életmód naprakész tudományát online:

- Praktikus online tanfolyamok és oktatóanyagok a mindennapi energiához és a jó közérzethez

- Rövid és áttekinthető leckék a hatékony tanulásért

- Azonnali értékelés a kvízek után, játékos tesztek és feladatok a tudásod elmélyítéséért

- Letölthető segédanyagok (táplálkozási útmutatók, ellenőrzőlisták, táblázatok, bevásárlólista, stb)

- Azonnal alkalmazható, valódi tudás

Kérj értesítőt, és szólunk, amint lesznek új szabad helyek.

Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

Ide kattintva elsőként értesülhetsz a legérdekesebb cikkekről és aktualitásokról! Célunk egy összetartó és egymást segítő közösség létrehozása, ahol bátran kérdezhetsz és tanulhatsz másoktól.

A csoport tagjaként az alábbiakra van lehetőséged:

  • kérdéseket tehetsz fel, és böngészheted mások válaszait
  • hozzászólhatsz témákhoz
  • beküldhetsz érdekes cikkeket és egészséges recepteket
  • megoszthatod tapasztalataidat velünk

Közösen, együtt, hatékonyan és könnyedén. Csatlakozás ingyenesen itt »

"FUTÁS MÁSKÉNT" E-BOOK
Olyan 110 oldalas anyagot állítottam össze, ami egyedülálló, páratlan a maga nemében. 🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️
... TovábbVissza

Megnézem

Saját történetem Neked-ha néha nehezebb ... TovábbVissza

Megnézem

A szerzőről:

A mediterrán életmód elkötelezett híve, évek óta törekszik az egészségtudatos életre. Rendszeresen sportol, aktív életet él, és mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány aktuális eredményeit, és ha úgy van kedve, előszeretettel kísérletezik önmagán. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.


Nem lehet hozzászólni.

Vissza a tetejére ↑

Javasolt téma: Étrend
Glikémiás index
Glikémiás index (GI), avagy a legjobb szénhidrátok

Mint tudjuk, a szénhidrátok két kategóriába sorolhatók: egyszerű szénhidrátok (például kristálycukor, méz,...

Close