Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!

Boldogság Flow

Frissítve: 2017. július 08., 09:51

Flow: a boldogság kulcsa

Tudod, mi az a flow? Ha nem, itt az ideje megismerkedned a boldogság és a lelki egészség egyik alapvető forrásával. Ismerd meg a flow-élmény tízparancsolatát, avagy hogyan legyünk boldogok a munkában és a magánéletben…

× Várható olvasási idő: 9 perc

Az 1950-es évek elején Ray Bradbury egy csóró szabadúszó író volt, aki egyszerűen csak próbálta eltartani a családját. Otthon írt, ám sokszor nem ment könnyen a dolog, mivel lányai akkor még pici gyerekek voltak, és állandóan elvonták figyelmét az írásról.

Ray Bradbury

Ray Bradbury

Találnia kellett hát egy nyugodt helyet, ahol hosszabb időn át békében és nyugalomban alkothat, anélkül, hogy zavarnák. Ezért aztán az egyik napfényes napon gondolt egyet, és besétált a Kaliforniai Egyetem berkeiben működő Lawrence Clark Powell Könyvtárba.

A könyvtár alagsorában jó pár bérelhető írógép kapott helyett, a probléma csak az volt, hogy a 10 cent bérleti díjért mindössze 30 percig lehetett használni a masinát. Bradbury viszont szegény volt, mint a templom egere, és minden egyes centre szüksége volt ahhoz, hogy normális megélhetést tudjon biztosítani feleségének és két kislányának.

Sokszor még az írógépbillentyűk is beragadtak, és Ray értékes időt pazarolt el.

Valahányszor bedobott egy érmét, lelkifurdalása volt, de egyúttal erős alkotói vágy is munkálkodott benne. Ez a külső kényszer és ez a belülről fakadó, megmagyarázhatatlan erő vezetett oda, hogy amikor nekiállt, teljesen belefeledkezett az írásba, és eszeveszett tempóban írt minden egyes alkalommal, amíg a bérleti ideje le nem járt. Pedig nem volt egyszerű, sokszor még az írógépbillentyűk is beragadtak, és Ray értékes időt pazarolt el vele.

De minden egyes órában haladt egy picit, és két 30 perces alagsori írógéppüfölés között a könyvtár óriási termeit járta, könyveket böngészett, és azon agyalt, hogy mit fog majd írni a következő 30 percben. Később úgy emlékezett vissza erre az időszakra, mintha az idő felgyorsult volna, a külvilág pedig teljesen megszűnt volna létezni.

Végül a munka meghozta gyümölcsét, és Bradbury mindössze 18 nap alatt fejezte be azt a regényt, amely később Fahrenheit 451 néven vált világhírűvé.

* * *

Hölgyeim és uraim, íme a flow-élmény, a boldogság egyik elengedhetetlen kelléke.

Te mennyire vagy boldog?

Töltsd ki az alábbi kvízt, és derítsd ki, mennyire vagy boldog.

Na de mi az a flow?

A flow vagy más néven áramlat fogalmát a Chicagói Egyetem professzora, Csíkszentmihályi Mihály magyar származású pszichológus alkotta meg, és ő volt az, aki egész karrierjét e jelenség tanulmányozására tette fel.

Az 1960-as években fogant meg Csíkszentmihályi fejében a flow gondolata, amikor a kreativitás folyamatát kutatta. Többek között elhivatott festőkkel folytatott beszélgetései alatt hasított belé a felismerés, hogy milyen rendkívüli mértékben képesek ezek az emberek figyelmen kívül hagyni az éhséget, a kényelmetlenséget és a fáradtságot, amíg a képeiken dolgoznak. Ezek a művészek kétségkívül élvezetesnek találták a festést. Amikor a festés szubjektív élményéről beszéltek, úgy fogalmaztak, „olyan volt, mintha lebegtem volna” vagy „mintha valami áramlat sodort volna magával”. Így született meg az áramlat elnevezés.

A flow-élmény olyan természetes hangulatállapotot jelent, amely a mesterséges kedélyjavítással vagy a tisztán hedonikus élvezetekkel szemben pozitív, termékeny és irányítható, és nem okoz lelkifurdalást, szégyent vagy egyéb kárt sem saját magunknak, sem a társadalomnak.

A Wikipédia szerint a flow olyan mentális és fizikai állapot, amelyben egy személy valósággal elmerül egy számára élvezetes tevékenységben, tér- és időérzékelése megszűnik, és maximálisan átadja magát a pillanatnyi élménynek. Biztosan Te is éreztél már olyat, hogy az idő hirtelen elrepült, amikor éppen valamivel foglalkoztál, vagy lúdbőrözött a karod a gyönyörűségtől.

Flow egyébként bármiből származhat, ami kedvenc és gyakori tevékenységed – legyen az kertészkedés, egy tál illatos eper elfogyasztása, zenehallgatás, séta vagy egészséges ételek készítése. De megtapasztalhatod vezetés, barátokkal való beszélgetés vagy élvezetes munkavégzés közben is. Ezzel szemben, nagyon ritkán fordul elő, hogy emberek flow-élményről számolnának be passzív szabadidős tevékenységekkel kapcsolatában (egy újabb érv a tévé előtti bambulás és lustálkodás ellen).

Miért jó a flow?

Mert ilyenkor szinte teljesen megfeledkezünk önmagunkról, problémáinkról és a külvilágról. Az éppen végzett tevékenység örömet és kihívást jelent számunkra, többé válunk általa, fejlesztjük készségeinket, és gyarapítjuk tudásunkat, illetve a tevékenységet pusztán önmagáért végezzük.

Sok minden szól amellett, hogy a szabadidőt aktívan töltsük el a passzivitással szemben. Csíkszentmihályi szerint a flow-élmény közben az alábbiakra vagyunk képesek:

  • kizárólag az adott feladatra összpontosítunk és éberek vagyunk
  • aktívan veszünk részt az életben, élvezzük tevékenységeinket
  • megfeledkezünk önmagunkról, másokról, a környező világról
  • boldognak, erősnek, kreatívnak és hatékonynak érezzük magunkat
  • képességeink csúcsán vagyunk
  • úgy érezzük, hogy képesek vagyunk irányítani életünket
  • elveszítjük az időérzékünket

Mindezek a tényezők értelemmel töltik meg, gazdagítják és intenzívebbé teszik az életünket. No és persze boldogabbá. Tapasztalataim szerint a flow a boldogság egyik titka, és az a szép benne, hogy nem csak boldogabbá tesz, de csökkenti a stresszt, fejleszti a koncentrációs készséget, és javítja a hatékonyságot is a munkában és a magánéletben egyaránt.

Jól hangzik, ugye?

Flow és boldogság

A flow a boldogság egyik titka, amely gazdagítja és értelemmel tölti meg életünket

Hogyan tudod elérni a flow állapotát?

Akármilyen kedvező hatással is van lelki egészségünkre, nem egyszerű megtapasztalni a flow élményét. Miért? Mert mint fentebb említettem, a passzív tevékenységekből nem származik flow. De a túl nehezekből sem.

Flow akkor következik be, amikor egy adott tevékenységet nem egyszerű megvalósítani, kihívást jelent számodra (de nem esik a képességeid határain kívül), mégis szabad akaratodból csinálod, pusztán csak az élmény kedvéért, mert egyszerűen szeretsz vele foglalkozni.

Csíkszentmihályi feltételezi, hogy a flow pillanataiban az elme tudatos része kikapcsol, és egyszerűen csak teszed, amit tenned kell.

Alapállapotban a következők szükségesek a flow állapotának eléréséhez:

  • Világos célok, amelyek kihívást jelentenek, de teljesíthetőek
  • Azonnali visszajelzés a tevékenység végzéséről
  • Annak biztos tudata, hogy a feladat kivitelezhető és megvalósítható
  • Egyensúly a személyes képességeid és az adott kihívás megoldásához szükséges képességek között
  • Erős koncentráció és fókuszált figyelem
  • Valóban élvezetes tevékenység

Ha bővebben érdekel a flow elérésének folyamata, olvasd el Csíkszentmihályi könyvét.

A flow-élmény tízparancsolata

Ha meg akarod tapasztalni a flow élményét, tedd a következőket:

1. Végezz élvezetes, izgalmas tevékenységeket

Például ilyen lehet az olvasás, az írás, a tanulás, a főzés, a séta, a futás, a túrázás, stb. Olyan tevékenységeket válassz, amelyeket szeretsz.

Fontos, hogy szellemi vagy fizikai kihívást jelentsenek, de egyúttal olyanok is legyenek, amelyeket szenvedéllyel és élvezettel tudsz művelni.

Ha a tevékenység unalmas, nem fogod élvezni, és nem fogod megtapasztalni a flow élményét sem.

Ha teheted, a mindennapi munkádat is így válaszd meg (rendszeres gyomorgörccsel nehéz elmerülni bármilyen tevékenységben).

2. Olyan tevékenységeket válassz, amelyek kihívást jelentenek, de nem lehetetlenek

Ha a tevékenység túl könnyű, akkor képes vagy különösebb gondolkodás vagy erőfeszítés nélkül megoldani. Legyen hát elég komoly ahhoz, hogy teljes koncentrációt igényeljen.

Ha viszont túl nehéz, nehezen fogsz elmerülni benne, és előbb-utóbb fel fogod adni. Ezért törekedj az arany középútra.

3. Fontos a nyugodt hely és idő

Találj magadnak egy nyugodt helyet és egy nyugodt időszakot. Ideálisak például a kora hajnali órák, amikor az emberek többsége még alszik és nyugalom van. De választhatsz késő esti időpontot is, attól függően, hogy mikor érzed magad energikusabbnak. A lényeg, hogy ne zavarjanak, és képes legyél koncentrálni az adott tevékenységre.

4. Szüntesd meg a zavaró tényezőket

Kapcsold ki a tévét és a rádiót, kapcsold ki a telefonodat, jelentkezz ki a Facebookról, kapcsold ki a mobilod pittyegését. Egyszerre csak egyetlen tevékenységre koncentrálj.

Ha folyamatosan oda-vissza pörögsz a különböző tevékenységek között, soha nem leszel képes elérni a flow állapotát.

5. Szigeteld el magad a külvilágtól

A legjobb módja ennek, ha egyedül végzed az adott tevékenységet. Ha emberekkel túlzsúfolt helyen vagy, az elméd folyamatosan elkalandozik attól, amit éppen csinálsz.

Csukd be az ajtót, vagy tegyél be füldugót, és egyszerűen zárd ki a külvilágot.

6. Tanulj meg összpontosítani minél tovább egy adott feladatra

Tudom, hogy ez nem egyszerű, főleg a mai modern korban, amikor a párhuzamos munkavégzés a norma, és az emberek többsége oda-vissza ugrál az egyes feladatok között. A lényeg, hogy kezdd el az adott tevékenységet, és koncentrálj rá, ameddig csak bírod. Eleinte nehéz lesz, de idővel egyre jobb és jobb leszel benne.

Ha képes vagy egy kihívást jelentő fontos feladatra zavaró tényezők nélkül odafigyelni, és ha netalán még élvezed is azt, garantáltan meg fogod tapasztalni a flow élményét.

7. Engedd el magad

Ne legyenek elvárásaid magaddal szemben. Egyszerűen merülj el a tevékenységben, és csináld.

8. Ha a tevékenység lehetővé teszi, meghatározott időciklusokban dolgozz

Mint Ray Bradbury írás közben, adj magadnak 30 percet, és próbáld meg kihozni belőle a legtöbbet. Állíts be egy órát, kezdj bele a tevékenységbe, és felejtsd el, mennyi idő van még hátra. A lényeg, hogy teljesen elveszítsd az időérzékedet.

Ajánlom figyelmedbe a Pomodoro technikát, évek óta sikerrel használom.

9. Gyakorolj

Mint minden hasznos készségnél, itt is számít a rendszeres gyakorlás. Már önmagában a nyugodt hely és időszak kiválasztása, a zavaró tényezők megszüntetése és a folyamatos koncentráció is próbálkozást és gyakorlást igényel.

De ne add fel, minden alkalommal, amikor valami nem sikerül, próbálj tanulni belőle. Ha sikerélményed van, gratulálj magadnak, és kérdezd meg magadtól, legközelebb mit tudnál jobban csinálni, hogyan lehetnél még hatékonyabb?

Minél többet gyakorolsz, annál jobb leszel a flow-élmény elérésében.

10. Élvezd a befektetett munka gyümölcsét

Eltekintve a flow élményének örömétől, boldogabb ember leszel a munkádban és a magánéletedben egyaránt. Hatékonyabban és fókuszáltabban fogsz működni, és fontos dolgokat tudsz majd kipipálni a teendőid listájáról.

És mindezt élvezni is fogod. Szánj időt a teljesítményed értékelésére, jutalmazd meg magad gyakran, és gyakorolj továbbra is nap mint nap.

Összefoglalás

Ha az egészséges életmód részeként boldogabb és elégedettebb emberré szeretnél válni, érdemes tudatosan törekedned arra, hogy a mindennapi élet kihívásait flow-élménnyé alakítsd. Miért? Mert a fenti technikák alkalmazása és a flow-élmény végső soron lelki harmóniához és boldogsághoz vezet.

És nem csak az adott tevékenység során, hanem hosszú távon is.

Ha teheted, ne szalassz el egy ilyen lehetőséget.

Forrásjegyzék

Csíkszentmihályi Mihály: Flow – Az áramlat – A tökéletes élmény pszichológiája, Akadémiai Kiadó, 2001
Sonja Lyubomirsky: Hogyan legyünk boldogok?, Ursus Libris, 2008
Ray Bradbury and the dime-at-a-time typewriter of ‘Fahrenheit 451’, http://latimesblogs.latimes.com/jacketcopy/2012/06/ray-bradbury-and-the-dime-at-a-time-typewriter-of-fahrenheit-451.html
Flow, the secret to happiness, https://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow
Wikipédia, https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_%28psychology%29

Ha tetszett az írás, szavazz!

Flow: a boldogság kulcsa
4.8 (95%) 12 szavazat

Ezeket is olvasd el:


Űzd el a stresszt örökre: stresszoldó meditáció 5 perc alatt

Űzd el a stresszt örökre: stresszoldó meditáció 5 perc alatt

Sokat stresszelsz a magánéletben vagy a munkában? Szorongás, fáradtság, kiégés vagy álmatlanság jellemez?

Töltsd le ezt az ingyenes e-könyvet, és fedezd fel a stresszoldó meditáció kedvező élettani hatásait és technikáját.

A meditációt Magyarországon még mindig túl sok spirituális és ezoterikus maszlag veszi körül, és elvont filozófiával átszőtt gyakorlatnak tartják – nem csoda, ha sokan ódzkodnak tőle.

Pedig semmi köze a valláshoz. Egy egyszerű és hasznos önsegítő módszerről van szó, amelyet bárki képes elsajátítani 5 perc alatt.

Ingyenes e-könyv letöltése »

Mit szólnál egy boldog és gondtalan élethez?

A boldogság titkai: hogyan legyünk boldogok a mindennapokban?

„Különböző magánéleti problémák miatt 2016 nekem nem túl szerencsés év volt.

Egy hosszú öngyógyító folyamat részeként ez a könyv egyfajta terápiaként szolgált számomra, amelyben összegyűjtöttem az összes olyan módszert, amelyet akkor és most is aktívan használok a saját életemben a nehézségek leküzdésére.

Mert kell hogy legyen valami, amivel ki tudod húzni a fejedet a vízből, ha úgy adódik.

Mert egyedül csak Te tudsz segíteni saját magadon.

2016 elejétől kezdve végigolvastam a boldogságról és a pozitív pszichológiáról szóló szinte teljes szakirodalmat, és egy kezemen meg tudom számolni hány olyan önsegítő könyv jelent meg magyarul, amely ezoterikus maszlagok és spirituális eszmefuttatások helyett azonnal alkalmazható, valódi tudást kínál.

Ezért született meg ez a könyv. Ha már nekem nem állt rendelkezésemre ilyen tudásanyag, amikor szükségem lett volna rá, legalább Neked legyen meg a lehetőséged az azonnali fejlődésre.”

– Kiss Gábor


Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű recept

Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű receptÖtleteket keresel egészséges ételek készítéséhez? Ínyenc vagy, de kevés az időd a főzőcskézésre?

Töltsd le és teszteld ezt a mintamenüt, amely három egészséges és egyszerű receptet tartalmaz!

Az ingyenes mintamenü összeállításakor a szokásos szempontokat vettük figyelembe:

- Egyszerűség: változatos ételek és ínycsiklandó finomságok minimális konyhabűvészkedéssel (átlagosan 10-30 perc)

- Tápérték/kalória arány: a lehető legtöbb vitamin és ásványi anyag alacsony kalóriatartalom mellett

- Egyensúly: fehérje, szénhidrát és zsír optimális egyensúlya

- Természetes ételek: sok-sok zöldség és gyümölcs

Ingyenes mintamenü letöltése »


Étrendtervező: elegendő zöldséget eszel az egészségedért?

Online étrendtervezőMilyen vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz nem jut hozzá a szervezeted? Mely zöldségek fogyasztása ajánlott Neked a leginkább? Töltsd ki a tesztet, és megtudod!

A személyre szabott étrendtervező az alábbiakban segít:

- Praktikus áttekintést ad a jelenlegi zöldségfogyasztásodról

- Megmutatja, hogy a jelenlegi étrended hogyan teljesít az egyes zöldségek ajánlott napi bevitelének tekintetében

- Ötleteket ad arra, hogy mely zöldségekből érdemes többet enned, és mely új zöldségekkel lenne érdemes megismerkedned

A kapott eredmények ismeretében képes leszel optimalizálni a zöldségekre épülő étrendedet.

Teszt kitöltése »


A mindennapi energia és a jó közérzet titkát keresed?

Egészséges receptek könyvKattints a receptekért, és tegyél egy lépést az egészségedért! Mindössze 1 perc az egész, és a teljes csomagot megkapod:

- 33 egészséges recept étvágygerjesztően ínycsiklandó és színes fotókkal 95 oldalon

- 15 oldalas bevezetés az egészséges táplálkozásba, valamint a zöldségek és gyümölcsök világába

- Zöldség és/vagy gyümölcs alapú receptek változatosan

- Prémium fűszerkombinációk, amelyek jól kiegészítik egymást (próbáld ki, majd meglátod)

- Semmi sznobéria: egyszerű, egészséges, olcsó és finom receptek a mindennapi energiához és a jó közérzethez

INGYENES BÓNUSZOK:

- Havi bevásárlólista, amelyet böngészhetsz a számítógépen, magaddal vihetsz a mobilodon, vagy egyszerűen kinyomtathatod, és firkálhatsz rá

- Útmutató a GI-hez, amelyből megtudhatod, hogy egy adott élelmiszer milyen gyorsan és mennyire tartósan emeli meg a vércukorszintedet


Dietless Akadémia: életmódváltás egyszerűen

Dietless Akadémia: online tanfolyamok egyszerűen

Fedezd fel az ingyenes Dietless Akadémiát, és sajátítsd el az egészséges táplálkozás és a mediterrán életmód naprakész tudományát online:

- Praktikus online tanfolyamok és oktatóanyagok a mindennapi energiához és a jó közérzethez

- Rövid és áttekinthető leckék a hatékony tanulásért

- Azonnali értékelés a kvízek után, játékos tesztek és feladatok a tudásod elmélyítéséért

- Letölthető segédanyagok (táplálkozási útmutatók, ellenőrzőlisták, táblázatok, bevásárlólista, stb)

- Azonnal alkalmazható, valódi tudás

Kérj értesítőt, és szólunk, amint lesznek új szabad helyek.

Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

Ide kattintva elsőként értesülhetsz a legérdekesebb cikkekről és aktualitásokról! Célunk egy összetartó és egymást segítő közösség létrehozása, ahol bátran kérdezhetsz és tanulhatsz másoktól.

A csoport tagjaként az alábbiakra van lehetőséged:

  • kérdéseket tehetsz fel, és böngészheted mások válaszait
  • hozzászólhatsz témákhoz
  • beküldhetsz érdekes cikkeket és egészséges recepteket
  • megoszthatod tapasztalataidat velünk

Közösen, együtt, hatékonyan és könnyedén. Csatlakozás ingyenesen itt »

Köszönöm a befogadást. Most már "csak" türelem,kitartás és motiváció megőrzése marad 😉😆🤞 ... TovábbVissza

Megnézem

Köszönöm a befogadást! ☺ ... TovábbVissza

Megnézem

A szerzőről:

A mediterrán életmód elkötelezett híve, évek óta törekszik az egészségtudatos életre. Rendszeresen sportol, aktív életet él, és mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány aktuális eredményeit, és ha úgy van kedve, előszeretettel kísérletezik önmagán. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.


Nem lehet hozzászólni.

Vissza a tetejére ↑

Ezt olvastad már?
Sült csirke olivás mártással

A csirke alacsony zsírtartalmának és magas fehérjetartalmának köszönhetően kiválóan illeszkedik az egészséges...

Close