Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!


Tippek Zöldségek és gyümölcsök szezonja

Frissítve: 2016. június 15., 22:03

Zöldségek és gyümölcsök szezonja

Mindig olyan zöldségeket és gyümölcsöket válasszunk, amelyeknek éppen szezonja van, legyen az tavasz, nyár, ősz vagy tél.

Ha étrendünket az adott évszakban termő helyi gyümölcsökből és zöldségekből állítjuk össze, akkor nemcsak egészségesen étkezünk, hanem az alábbi előnyöket is élvezhetjük:

  • Mindig a legfrissebb és a leginkább vitamindús ételekhez juthatunk hozzá.
  • Magas tápértékű és gazdag tápanyagokkal teli zöldségeket és gyümölcsöket fogyaszthatunk, mivel az áru nem utazik több ezer kilométert távoli országokból, mire ideér.
  • A szezonális gyümölcsöket és zöldségeket jellemzően alacsonyabb áron vehetjük meg.
  • Támogathatjuk a helyi termelőket.

Íme azon zöldségek és gyümölcsök részletes listája, amelyek az optimális étrend alapját képezik számunkra minden évszakban.

1. Tavaszi zöldségek és gyümölcsök

Tavasszal a hangsúly a zsenge, leveles zöldségeken van, amelyek jellemzően ebben az évszakban teremnek.

A zöldellő tavaszt a ragyogó és üde zöldségek képviselik, ilyen például a spenót, a római saláta, a snidling, a zöldhagyma, a friss petrezselyem és a bazsalikom.

Tavaszi zöldségek és gyümölcsök:

Zöldségek és gyümölcsök (A-S) Zöldségek és gyümölcsök (S-Z)
Bazsalikom Sóska
Hónapos retek Spárga
Karalábé Spenót
Petrezselyem Újborgonya
Római saláta Újhagyma
Sárgarépa Zöldborsó
Snidling Zöldhagyma

2. Nyári zöldségek és gyümölcsök

Nyáron a hagyományos kínai orvoslással összhangban koncentráljunk a könnyű és hűsítő zöldségekre, gyümölcsökre és fűszerekre.

Gyümölcsök közül például ekkor terem az eper, az alma, az áfonya és a szilva, a zöldségek közül a paprika, a paradicsom, az uborka, a patisszon és a kukorica, míg a fűszerek közül a borsmenta és a koriander.

Nyári zöldségek és gyümölcsök:

Zöldségek és gyümölcsök (A-K) Zöldségek és gyümölcsök (M-Z)
Alma Mángold
Áfonya Meggy
Bab Őszibarack
Borsmenta Paprika
Cukkini Paradicsom
Cseresznye Patisszon
Egres Ribiszke (ribizli)
Eper Sárgabarack
Görögdinnye Sárgadinnye
Kajszibarack Szamóca
Koriander Szilva
Kukorica Uborka

3. Őszi zöldségek és gyümölcsök

Ősszel fordítsuk figyelmünket az ősszel termő zöldségekre és gyümölcsökre, mint például a brokkoli, az édeskömény, a kínai kel, a padlizsán és a petrezselyem.

A fűszerek közül ősszel a gyömbér, a bors és a mustármag szezonja van.

Továbbá ilyenkor a legjobb választás a dió, a mogyoró és a mandula is.

Őszi zöldségek és gyümölcsök:

Zöldségek és gyümölcsök (A-K) Zöldségek és gyümölcsök (K-Z)
Bors Kelbimbó
Brokkoli Kínai kel
Csemegekukorica Körte
Csemegeszőlő Mandula
Dió Mogyoró
Édeskömény Mustármag
Fokhagyma Padlizsán
Földimogyoró Petrezselyem
Füge Szőlő
Gyömbér Vöröskáposzta
Karfiol Zöldbab

4. Téli zöldségek és gyümölcsök

Ne hagyjuk, hogy a hideg tél elvegye kedvünket az egészséges étkezéstől. Ilyenkor a zord időben különösen jól esnek például a sütőtökből készült krémlevesek.

Ne feledkezzünk meg arról a fontos alapelvről sem, hogy a lassan termő zöldségek sokkal több vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, mint gyorsan termő társaik.

Ilyenkor van többek között szezonja például a fekete reteknek, a céklának, a póréhagymának és a sütőtöknek.

Téli zöldségek és gyümölcsök:

Zöldségek és gyümölcsök (A-K) Zöldségek és gyümölcsök (L-Z)
Birsalma Lila káposzta
Cékla Naspolya
Cikória Pasztinák
Csicsóka Póréhagyma
Fehér káposzta Sütőtök
Fekete retek Téli alma
Kelkáposzta Téli körte
Kökény Zellergumó

Összefoglalás

A lényeg az, hogy legyünk kreatívak minden évszakban, és hagyjuk, hogy a nyár, az ősz, a tél és a tavasz színei vezessék kezeinket a friss zöldségek és gyümölcsök beszerzésekor.

Ha tetszett az írás, kattints az Ajánlom gombra!

Ezeket is olvasd el: ,


A kilókat vagy az egészséges ételeket választod?

Kattints ide, és rendeld meg könyvünket 50% kedvezménnyel legkésőbb 2016. június 30-ig! Mindössze 1 perc az egész, és az összes receptet és ajándékot megkapod.

Vásárlásoddal közvetlenül támogatod a Dietlesst, így a jövőben is hasznos, színvonalas és ingyenes cikkeket olvashatsz az oldalon. Reklámok nélkül.

Köszönjük támogatásod!


Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

Kattints ide, és értesülj elsőként a legérdekesebb cikkekről és aktualitásokról! Célunk egy összetartó és egymást segítő közösség létrehozása, ahol bátran kérdezhetsz és tanulhatsz másoktól.

A csoport tagjaként az alábbiakra van lehetőséged:

  • kérdéseket tehetsz fel, és böngészheted mások válaszait
  • hozzászólhatsz témákhoz
  • beküldhetsz érdekes cikkeket és egészséges recepteket
  • megoszthatod tapasztalataidat velünk

Közösen, együtt, hatékonyan és könnyedén. Csatlakozás ingyenesen itt »

7 órával ezelőtt

Urbán Kata

A következő egy-két héten a házi pesto készítéssel kísérletezem. Lesz még itt pesto rosso aszalt paradicsommal, és a klasszik bazsalikomos változat is, de most fogadjátok szeretettel őt: PETREZSELYEM PESTO!
Nekem nagyon bejön! :)
... TovábbVissza

Megnézem

8 órával ezelőtt

Ili Szűcsné

Köszönöm a befogadást a csoportba! :) ... TovábbVissza

Megnézem

A szerzőről:

A mediterrán életmód elkötelezett híve, évek óta törekszik az egészségtudatos életre. Rendszeresen sportol, aktív életet él, és mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány aktuális eredményeit, és ha úgy van kedve, előszeretettel kísérletezik önmagán. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.


Nem lehet hozzászólni.

Vissza a tetejére ↑

Ezt olvastad már?
koleszterin
A jó és a rossz koleszterin

Túlzás azt állítani, hogy a koleszterin mindenképpen ártalmas. Ugyan szinte mindenki tudja, hogy részben ez ...

Close