Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!


Vitamin E-vitamin

Frissítve: 2016. május 09., 17:22

E-vitamin (tokoferol): alapvető antioxidáns

Az E-vitamin zsírban oldódó vitamin, amely antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, vagyis segít semlegesíteni a szervezetben felhalmozódott, káros hatású szabad gyököket. Nyolc különböző formában létezik: alfa-, béta-, gamma- és delta-tokoferol; illetve alfa-, béta-, gamma- és delta-tokotrienol. Az emberi szervezetben a legaktívabb formája az alfa-tokoferol.

Az E-vitamin különösen fontos szerepet játszik a sejtfalak jó állapotban tartásában, illetve a bőr, az idegek, az izmok, a vörösvérsejtek, a vérkeringés és a szívműködés egészségének megőrzésében.

A zsírszövetek és a máj raktározza, viszont zsírszegény étrend mellett az E-vitamin mértéke nem kielégítő, ezért ilyen esetekben ajánlott táplálékkiegészítő formájában történő bevitele (figyeljünk arra, hogy „d” jelzés utal a természetes formára [például d-gamma-tokoferol], míg a “dl” jelzés a szintetikus formára [például dl-alfa-tokoferol]).

Az E-vitamint a C- és az A-vitamin, illetve a szelén mellett számos betegség megelőzésére használják kiemelkedő antioxidáns tulajdonságainak köszönhetően. Azonban az E-vitamin hiányából fakadó (ritka) betegséget leszámítva nincs egyértelmű tudományos bizonyíték az ajánlott napi mennyiségen túli használat pozitív vagy negatív hatásaira. A különböző betegségekben – elsősorban a rák és a szívbetegségek – megelőzésében és/vagy kezelésében játszott szerepét jelenleg is vizsgálják.

Folyamatos vita zajlik például az E-vitamin nagy dózisú táplálékkiegészítőként való használatának biztonságával kapcsolatban, mivel egyes kutatások szerint a véralvadásgátlókat (warfarin, heparin vagy aszpirin) szedő vagy K-vitaminhiányban szenvedő betegeknél a vérzés kockázata jelentősen megnő.

Az E-vitamin kedvező hatásai

Az E-vitamin antioxidáns tulajdonsága elismert tény, és kiemelt szerepe van a szabad gyökök elleni küzdelemben. Az antioxidáns hatás jelen esetben azt jelenti, hogy az E-vitamin védi a szervezetet az oxidációs folyamatoktól.

Az oxidáció, ami szabadgyök-képződéssel jár, természetes élettani folyamat, az anyagcsere velejárója. A baj az, amikor túl sok szabad gyök képződik, s ezt nem képes hatástalanítani a szervezetünk (gondoljunk például az élelmiszerekben lévő vegyszerekre, a városi szennyezett levegőre, a nikotinfüstre, a feldolgozott ételekre).

Szabad gyökök szabadulnak fel például az állandó stressz és a rendszeres testmozgás (séta, torna, futás, úszás, stb) hiánya miatt. Ráadásul egyre kevesebb ellenanyagot, azaz antioxidánst fogyasztunk, mint például zöldséget és gyümölcsöt, ami segítene az egyensúlyt visszabillenteni.

A szabadgyök-megkötéssel elejét lehet venni olyan súlyos betegségeknek, mint az érelmeszesedés, keringési rendellenességek, szívkoszorú¬ér-szűkület, rögösödés a vérben, daganatok kialakulása.

Az E-vitamin az alábbi kedvező hatásokkal rendelkezik:

  • Védi a bőrt a korai öregedéstől, erősíti a körmöket, a hajszálakat.
  • Lassítja a sejtek öregedését, és rendszeres szedésével fiatalosak maradhatunk.
  • Nagyon fontos szerepe van a szem egészségének megtartásában, az időskori látásélesség romlásának megelőzésében.
  • Részt vesz a szervezet fehérje-, szénhidrát- és zsíranyagcseréjében, valamint a folyadékháztartásban.
  • Antioxidáns hatása miatt javasolt a fogyasztása szívbetegeknek, megelőzhető vele az érelmeszesedés.
  • Sportolóknak, különösen testépítőknek többlet E-vitaminra van szükségük a megfelelő izomfejlődéshez, mivel javítja az izmok teljesítményét, késlelteti kifáradásukat.
  • Erősíti az immunrendszert, különösen idősebb embereknek hasznos.
  • Jó hatású tüdőbetegségek esetén, segítséget jelenthet Parkinson-kórosoknak, mivel enyhíti az izomrángásokat.
  • Javítja a sejtek regenerációs folyamatát, ezért különösen hasznos betegség utáni, legyengült állapotban.
  • Óvja az oxidációtól az A-vitamint és a többszörösen telítetlen zsírsavakat (egyetlen molekula E-vitamin 200 telítetlen zsírsav molekulát képes megvédeni az oxidációtól).
  • Csökkenti a vérnyomást és megelőzi az érrendszeri betegségek kialakulását.
  • Több oxigént juttat a szervezetbe, növeli az állóképességet és gyorsítja a regenerálódást.
  • Az A-vitaminnal együtt védi a tüdőt a levegőszennyeződés károsító hatásai ellen.
  • Csökkenti a már meglevő betegségek erősségét, mint például a cukorbetegség tüneteit.
  • Mérsékli a kimerültség jeleit, hatásos segítség a krónikus fáradtság legyőzésében.
  • Megakadályozza a durva hegesedéseket külsőleg és belsőleg egyaránt. Helyileg alkalmazva jól felszívódik a bőrön át.
  • Meggyorsítja az égési sebek gyógyulását.

Az E-vitamin hiánya

Többek között az alábbi veszélyforrásokkal számolhatunk, ha nem viszünk be elegendő E-vitamint a szervezetünkbe:

  • Az E-vitamin hiánya az immunrendszer gyengülését okozza.
  • A termékeny korú nőknél csökken a megtermékenyülés esélye.
  • Izomsorvadás, ivarrendszeri zavarok, a vörösvértestek károsodása, a vérszegénység (anémia) bizonyos fajtái alakulhatnak ki.
  • Az idegrendszer is kárt szenved, ami idegességben, feszültségben jelentkezik. Gyengül az emlékezőtehetség, ezért kimondottan előnyös, ha erősen leterhelt időszakban E-vitamint szedünk.
  • Csökken a figyelem, az izmok is veszítenek feszességükből.

Az E-vitamin túladagolása

Túladagolása nem jellemző, mert bár a zsírszövetek és a máj tárolja a felesleget, a széklettel folyamatosan ürül a szervezetből. A nagy mennyiségben szedett E-vitamin sem toxikus, igen sokat, és nagyon sokáig kellene ahhoz szedni, hogy bajt okozhasson, állítják a kutatók. Ebben eltér a többi, zsírban oldódó vitamintól.

Mivel nem vagyunk egyformák, előfordulhatnak kivételes esetek. Ha furcsa tünetek jelentkeznek – fejfájás, kettős látás, izomgyengeség, emésztőrendszeri probléma -, s ezek egyértelműen összefüggésbe hozhatók a nagy mennyiségű E-vitaminnal, hagyjuk abba a szedését. A tünetek más baj jelzései is lehetnek, figyeljünk oda testünk változásaira.

Ha bármilyen betegség esetén nagy mennyiségben szednénk, konzultáljunk a háziorvosunkkal, mivel bizonyos rendellenességek mellett negatív hatást válthat ki.

Az E-vitamin természetes forrásai

E-vitamint tartalmaznak többek között az alábbi magvak, olajok, zöldségek és gyümölcsök:

  • búzacsíra
  • hüvelyesek
  • napraforgómag, dió, mandula, mogyoró
  • aszalt szőlő (mazsola)
  • gabonapelyhek
  • zöld leveles zöldségek (például a spenót)
  • tojássárgája
  • növényi olajok (például búzacsíraolaj, olívaolaj, napraforgóolaj, tökmagolaj, kukoricaolaj, lenmagolaj)

Érdemes tudni, hogy a főzéssel és a hosszantartó tárolással (túl magas vagy túl alacsony hőmérsékleten) ezen tápanyagok elveszíthetik E-vitamintartalmuk egy részét.

Az E-vitamin napi mennyisége – heti átlagban – fedezhető a változatos, növényeket, növényi olajokat, olajos magvakat, zöld növényeket, tojást, tejtermékeket (főleg savanyított tejtermékek) tartalmazó étrend mellett.

Az E-vitamin interakciója más vitaminokkal és ásványi anyagokkal

  • Az E-vitamin kiváló hatást fejt ki C-vitamin és A-vitamin jelenlétében, és egyúttal fokozza az A-vitamin hatását.
  • E-vitamin hatására javul az A-vitamin-ellátottság.
  • A szelén fokozza a felszívódását.
  • A nagy mennyiségű szervetlen ásványi anyagok, mint a vas és réz jelenléte csökkenti a hatását.

Az E-vitamin napi szükséglete

E-vitaminból táplálékkiegészítőként napi 10-15 NE/IU a javasolt mennyiség. Ez a hivatalos, ajánlott mennyiség, de aki egészséges szeretne maradni, annak több E-vitaminra lehet szüksége (100-200 NE/IU). Jó tudni, hogy a tokoferolfajták közül az alfa-tokoferol a leghatásosabb, annak is természetes változata.

Az alfa-tokoferol ajánlott napi adagjának – a szervezet által még éppen tolerálható – felső korlátja 18 évesnél idősebb személyeknél 1000 milligramm (1500 NE/IU).

Törekedjünk a növényi olajokból, magvakból és a teljes értékű ételeinkből felvenni a napi mennyiséget, mivel az ezekben lévő E-vitamin felszívódása sokkal jobb, mint a mesterséges kiegészítőké.

Forrásjegyzék

The Natural Med­i­cines Com­pre­hen­sive Database, http://naturaldatabase.therapeuticresearch.com/home.aspx?cs=&s=ND
Mayo Clinic, http://www.mayoclinic.com
WebMD, http://www.webmd.com
Amanda Ursell: Vitaminok és ásványi anyagok, M-Érték Kiadó, 2004
Berente Ágnes: Vitaminok kertje – Ásványi anyagok, nyomelemek és zöldségek, Vagabund Kiadó, 2009

Ha tetszett az írás, kattints az Ajánlom gombra!

Ezeket is olvasd el: , , ,


A kilókat vagy az egészséges ételeket választod?

Egészséges receptek könyvKattints ide, rendeld meg könyvünket, és tegyél az egészségedért! Mindössze 1 perc az egész, és a teljes csomagot megkapod:

- 33 egészséges recept étvágygerjesztően ínycsiklandó és színes fotókkal 95 oldalon

- 15 oldalas bevezetés az egészséges táplálkozásba, valamint a zöldségek és gyümölcsök világába

- Zöldség és/vagy gyümölcs alapú receptek változatosan

- Prémium fűszerkombinációk, amelyek jól kiegészítik egymást (próbáld ki, majd meglátod)

- Semmi sznobéria: egyszerű, egészséges, olcsó és finom receptek a mindennapi energiához és a jó közérzethez

Ide kattintva nézheted meg a könyvet. Vásárlásoddal közvetlenül támogatod a Dietlesst, így a jövőben is hasznos, színvonalas és ingyenes cikkeket olvashatsz az oldalon. Reklámok nélkül.

Köszönjük támogatásod!


Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

Kattints ide, és értesülj elsőként a legérdekesebb cikkekről és aktualitásokról! Célunk egy összetartó és egymást segítő közösség létrehozása, ahol bátran kérdezhetsz és tanulhatsz másoktól.

A csoport tagjaként az alábbiakra van lehetőséged:

  • kérdéseket tehetsz fel, és böngészheted mások válaszait
  • hozzászólhatsz témákhoz
  • beküldhetsz érdekes cikkeket és egészséges recepteket
  • megoszthatod tapasztalataidat velünk

Közösen, együtt, hatékonyan és könnyedén. Csatlakozás ingyenesen itt »

24 órával ezelőtt

Erzsi Takacsne

Szeretnek segiseget kerni a ferjemnek tobb honapja fulzugasa van ami nagyon borzaszto , valaki tuna esetleg gyogymodott ??!!! Koszonom ... TovábbVissza

Megnézem

A szerzőről:

A mediterrán életmód elkötelezett híve, évek óta törekszik az egészségtudatos életre. Rendszeresen sportol, aktív életet él, és mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány aktuális eredményeit, és ha úgy van kedve, előszeretettel kísérletezik önmagán. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.


Vissza a tetejére ↑

Ezt olvastad már?
alvas
A tökéletes alvás titka

A pihentető és minőségi alvást rengeteg tényező befolyásolhatja, gondoljunk csak például a családi gondokra, a ...

Close