Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!


Vitamin A-vitamin

Frissítve: 2017. február 12., 21:30

A-vitamin (retinol): az egészséges bőrért

Az A-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, amely állati (retinol) és növényi forrásban (karotinoid) található meg a természetben.

A retinol például halban, májban, szívben , vesében, tojásban, tejben és vajban fordul elő, és ebben a formában teljesen felszívódik. Míg a karotinoidokból a szervezet állítja elő az A-vitamint, és a májban raktározza azt. Karotinoidok jellemzően növényi forrásban (sárgarépa, paradicsom, saláta, répa, gyümölcs) találhatók, és közülük a béta-karotin a leghatékonyabb.

A retinol természetes formájában minden létező organizmusban jelen van, és elengedhetetlen elem olyan alapvető biológiai folyamatokhoz, mint a látás és a sejtnövekedés. A kutatások szerint az A-vitamin csökkenti a kanyaró miatti halálozási arányt, megelőzi a rák bizonyos típusait, segíti az emberi test növekedését és fejlődését, illetve erősíti az immunrendszer funkcióját.

Az A-vitaminhiány az iparosodott országokban ritka, de egyes fejlődő országokban továbbra is gondot jelent, különösen azokban a régiókban, ahol az alultápláltság vagy a hiányos táplálkozás a jellemző. A tartós vitaminhiány száraz szemhez (xerophthalmia), éjszakai vagy teljes vaksághoz, illetve bőrbetegségekhez, fertőzésekhez (például kanyaró),  hasmenéshez és légzési rendellenességekhez vezethet.

Az A-vitamin kedvező hatásai

Az A-vitamin elsősorban a bőrünk egészségéért felel, valamint a látással és a szemmel kapcsolatos problémák kezelésében fontos. A farkasvakság, az éleslátás hiánya és több más szembetegség kezelése mellett ajánlott a nagyobb bevitele.

A karotinoidok – melyek az A-vitamin elővitaminjai – igen jelentős antioxidánsnak számítanak. A növények (zöldségek, gyümölcsök) festékanyagában találhatók. A felszívódási arányuk sokkal kisebb, mint a kész A-vitaminé, ezért ezekből többre van szükség. Nyersen fogyasztva a legkisebb ez az arány, párolva körülbelül 30-50%. A paradicsom és sárgarépa is hatásosabb párolva, mint nyersen.

Védő hatása a szervezet belső működésében ugyanúgy megmutatkozik, mint a bőr nap elleni védelmében. Ahol szabadgyök-megkötő vegyületek vannak jelen, ott a védelem fokozott.

A karotinoidok családjába tartozik a likopin és a lutein is, ezek szintén festékanyagok. Mindkét növényi összetevő növeli a szervezet ellenállását a betegségekkel szemben. Ahogy telnek az évek, úgy válik egyre jelentősebbé az utánpótlás, hiszen a sejtek anyagcseréje lassulni kezd, egyre több minden gátolja normális működésüket.

A béta-karotin rendkívül fontos szerepet játszik egészségünk megtartásában. A növényben az a dolga, hogy a káros szabad gyököket hatástalanítsa. Ugyanezt a feladatot az emberi szervezetben is elvégzi.

Az immunrendszer erősségét befolyásolja, hogy mekkora a szervezet A-vitamin-készlete. Ha megfelelő, akkor a szervezet könnyebben elbánik a baktériumokkal és a vírusokkal, illetve hamarabb fel tudunk épülni egy-egy betegségből.

További kedvező hatások:

  • Elsősorban a szem egészségét védi.
  • Elősegíti a csontozat normális növekedését, fejlődését, és erősíti a csontokat.
  • Erősíti az immunrendszert, segít megelőzni a légúti fertőző betegségeket.
  • Segít megvédeni a C-vitamint az oxidációtól.
  • Az A-vitamin a szem gyengeségein kívül védi a bőrt, és részt vesz a hámsejtek képződésében.
  • Segíti a pattanások eltüntetését, a bőr pigmentálódásának (barna foltosodás) megelőzését.
  • Egészségesen tartja a bőrt, a körmöt, a hajat, a fogakat és a fogínyt.
  • Igen hatásos a pattanások kezelésében.
  • Védi a nyálkahártyákat.

Az A-vitamin hiánya

  • Ha kevés van belőle, romlani kezd a szemünk.
  • Nehezen gyógyulunk fel a fertőző betegségekből.
  • Száraz szem, száraz és repedező bőr alakulhat ki.
  • Töredezett haj és körmök.
  • A kisgyermek megfelelő növekedését akadályozhatja, csontképződés zavara léphet fel.

Az A-vitamin természetes forrásai

Az A-vitamin állati forrás esetében a halban, a májban, a szívben, a vesében, a tojásban, a tejben és a vajban fordul elő, míg növények esetében minden színes, zöld, narancssárga, piros zöldségben és gyümölcsben, például a sárgarépában, a paradicsomban, a salátafélékben, a fodros káposztában, a piros húsú paprikában, a sóskában, a spenótban, a narancsban, a sárgabarackban, a sárgadinnyében vagy a sütőtökben.

Érdemes a nyers saláták mellett párolt zöldséget fogyasztani. A roppanósan puhára párolás az egyik legjobb módszer a zöldségek rost- és vitamintartalmának megőrzéséhez.

Az A-vitamin napi szükséglete

Az A-vitamin gyakori összetevője a legtöbb multivitaminnak, sokszor 5000 NE/IU mennyiségben. A napi ajánlott mennyiség felnőtteknek a következő: 900 mikrogramm (3000 IU) férfiaknak és 700 mikrogramm (2300 IU) nőknek. 18 évesnél idősebb terhes nőknek a napi ajánlott adag 770 mikrogramm (2600 IU).

A legújabb kutatások szerint azonban érdemes ennél nagyobb mennyiségben szedni: nőknek 4000 NE, férfiaknak 5000 NE javasolt.

A stressz, a sport, a nehéz fizikai munka, a dohányzás, az alkoholfogyasztás mind olyan tényező, amikor emelt vitaminszükségletről beszélünk.

Az A-vitamin túladagolása

Béta-karotinból nagyon picike mennyiségre van szüksége a szervezetnek, de mivel a növényekből felszívódva csak kis százalékban lesz belőle A-vitamin, természetes módon nem valószínű a túladagolása.

Viszont a retinol napi 50-100 000 NE/IU adagja (több hónapon keresztül) már túladagolást okozhat. A következő tünetekre figyeljünk: fejfájás, hányás, hajhullás, bőrelváltozás, viszketés, romló (kettős) látás, sárga bőrszín, kiszáradó száj és szem.

Az A-vitamin interakciója más vitaminokkal és ásványi anyagokkal

  • Rontja az A-vitamin beépülési esélyeit, ha nem fogyasztunk zsiradékot; ha májbetegségünk van; ha kevés állati eredetű fehérjét eszünk, cinkhiányunk vagy pajzsmirigy-működési zavarunk van.
  • A vas felszívódást növeli.
  • Az E-vitamin (hidegen sajtolt növényi olajok) segíti a felszívódását, fehérje és cink szükséges a megfelelő mobilizációhoz.
  • Az A-vitamin segíti megvédeni a C-vitamint az oxidáció ellen.

Egyéb nevek

3-Dehydroretinol, Axerophtholum, Dehydroretinol, Oleovitamin A, Retinoids, Retinol, Retinol Acetate, Retinol Palmitate, Retinyl Acetate, Retinyl Palmitate, Vitamin A Palmitate, Vitamin A1, Vitamin A2, Vitamine A1, Vitamine A2.

Forrásjegyzék

The Natural Med­i­cines Com­pre­hen­sive Database, http://naturaldatabase.therapeuticresearch.com/home.aspx?cs=&s=ND
Mayo Clinic, http://www.mayoclinic.com
WebMD, http://www.webmd.com
Amanda Ursell: Vitaminok és ásványi anyagok, M-Érték Kiadó, 2004
Berente Ágnes: Vitaminok kertje – Ásványi anyagok, nyomelemek és zöldségek, Vagabund Kiadó, 2009

A-vitamin (retinol): az egészséges bőrért
4.25 (85%) 8 szavazat

Ha tetszett az írás, kattints az Ajánlom gombra!

Ezeket is olvasd el: , , , ,


A mindennapi energia és a jó közérzet titkát keresed?

Egészséges receptek könyvKattints a receptekért, és tegyél egy lépést az egészségedért! Mindössze 1 perc az egész, és a teljes csomagot megkapod:

- 33 egészséges recept étvágygerjesztően ínycsiklandó és színes fotókkal 95 oldalon

- 15 oldalas bevezetés az egészséges táplálkozásba, valamint a zöldségek és gyümölcsök világába

- Zöldség és/vagy gyümölcs alapú receptek változatosan

- Prémium fűszerkombinációk, amelyek jól kiegészítik egymást (próbáld ki, majd meglátod)

- Semmi sznobéria: egyszerű, egészséges, olcsó és finom receptek a mindennapi energiához és a jó közérzethez


Mit szólnál egy boldog és gondtalan élethez?

A boldogság titkai: hogyan legyünk boldogok a mindennapokban?

„Különböző magánéleti problémák miatt 2016 nekem nem túl szerencsés év volt.

Egy hosszú öngyógyító folyamat részeként ez a könyv egyfajta terápiaként szolgált számomra, amelyben összegyűjtöttem az összes olyan módszert, amelyet akkor és most is aktívan használok a saját életemben a nehézségek leküzdésére.

Mert kell hogy legyen valami, amivel ki tudod húzni a fejedet a vízből, ha úgy adódik.

Mert egyedül csak Te tudsz segíteni saját magadon.

2016 elejétől kezdve végigolvastam a boldogságról és a pozitív pszichológiáról szóló szinte teljes szakirodalmat, és egy kezemen meg tudom számolni hány olyan önsegítő könyv jelent meg magyarul, amely ezoterikus maszlagok és spirituális eszmefuttatások helyett azonnal alkalmazható, valódi tudást kínál.

Ezért született meg ez a könyv. Ha már nekem nem állt rendelkezésemre ilyen tudásanyag, amikor szükségem lett volna rá, legalább Neked legyen meg a lehetőséged az azonnali fejlődésre.”

– Kiss Gábor


Dietless Akadémia: tanulj online tanfolyamon

Dietless Akadémia: online tanfolyamok egyszerűen

Iratkozz be az ingyenes Dietless Akadémiára, és sajátítsd el az egészséges táplálkozás és a mediterrán életmód naprakész tudományát online:

- Praktikus online tanfolyamok és oktatóanyagok a mindennapi energiához és a jó közérzethez

- Rövid és áttekinthető leckék a hatékony tanulásért

- Azonnali értékelés a kvízek után, játékos tesztek és feladatok a tudásod elmélyítéséért

- Letölthető segédanyagok (táplálkozási útmutatók, ellenőrzőlisták, táblázatok, bevásárlólista, stb)

- Azonnal alkalmazható, valódi tudás

Regisztrálj most, és értesítünk, amint lesznek új szabad helyek.

Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

Ide kattintva elsőként értesülhetsz a legérdekesebb cikkekről és aktualitásokról! Célunk egy összetartó és egymást segítő közösség létrehozása, ahol bátran kérdezhetsz és tanulhatsz másoktól.

A csoport tagjaként az alábbiakra van lehetőséged:

  • kérdéseket tehetsz fel, és böngészheted mások válaszait
  • hozzászólhatsz témákhoz
  • beküldhetsz érdekes cikkeket és egészséges recepteket
  • megoszthatod tapasztalataidat velünk

Közösen, együtt, hatékonyan és könnyedén. Csatlakozás ingyenesen itt »


A szerzőről:

A mediterrán életmód elkötelezett híve, évek óta törekszik az egészségtudatos életre. Rendszeresen sportol, aktív életet él, és mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány aktuális eredményeit, és ha úgy van kedve, előszeretettel kísérletezik önmagán. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.


Nem lehet hozzászólni.

Vissza a tetejére ↑

Ezt olvastad már?
b-komplex
B-komplex vitaminok: a mindennapi energiáért

Az 1920-as és 1930-as évek táplálkozási úttörői jöttek rá arra, hogy a B-vitamin valójában nem ...

Close