Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!


Vitamin A-vitamin

Frissítve: 2016. május 09., 17:33

A-vitamin (retinol): az egészséges bőrért

Az A-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, amely állati (retinol) és növényi forrásban (karotinoid) található meg a természetben.

A retinol például halban, májban, szívben , vesében, tojásban, tejben és vajban fordul elő, és ebben a formában teljesen felszívódik. Míg a karotinoidokból a szervezet állítja elő az A-vitamint, és a májban raktározza azt. Karotinoidok jellemzően növényi forrásban (sárgarépa, paradicsom, saláta, répa, gyümölcs) találhatók, és közülük a béta-karotin a leghatékonyabb.

A retinol természetes formájában minden létező organizmusban jelen van, és elengedhetetlen elem olyan alapvető biológiai folyamatokhoz, mint a látás és a sejtnövekedés. A kutatások szerint az A-vitamin csökkenti a kanyaró miatti halálozási arányt, megelőzi a rák bizonyos típusait, segíti az emberi test növekedését és fejlődését, illetve erősíti az immunrendszer funkcióját.

Az A-vitaminhiány az iparosodott országokban ritka, de egyes fejlődő országokban továbbra is gondot jelent, különösen azokban a régiókban, ahol az alultápláltság vagy a hiányos táplálkozás a jellemző. A tartós vitaminhiány száraz szemhez (xerophthalmia), éjszakai vagy teljes vaksághoz, illetve bőrbetegségekhez, fertőzésekhez (például kanyaró),  hasmenéshez és légzési rendellenességekhez vezethet.

Az A-vitamin kedvező hatásai

Az A-vitamin elsősorban a bőrünk egészségéért felel, valamint a látással és a szemmel kapcsolatos problémák kezelésében fontos. A farkasvakság, az éleslátás hiánya és több más szembetegség kezelése mellett ajánlott a nagyobb bevitele.

A karotinoidok – melyek az A-vitamin elővitaminjai – igen jelentős antioxidánsnak számítanak. A növények (zöldségek, gyümölcsök) festékanyagában találhatók. A felszívódási arányuk sokkal kisebb, mint a kész A-vitaminé, ezért ezekből többre van szükség. Nyersen fogyasztva a legkisebb ez az arány, párolva körülbelül 30-50%. A paradicsom és sárgarépa is hatásosabb párolva, mint nyersen.

Védő hatása a szervezet belső működésében ugyanúgy megmutatkozik, mint a bőr nap elleni védelmében. Ahol szabadgyök-megkötő vegyületek vannak jelen, ott a védelem fokozott.

A karotinoidok családjába tartozik a likopin és a lutein is, ezek szintén festékanyagok. Mindkét növényi összetevő növeli a szervezet ellenállását a betegségekkel szemben. Ahogy telnek az évek, úgy válik egyre jelentősebbé az utánpótlás, hiszen a sejtek anyagcseréje lassulni kezd, egyre több minden gátolja normális működésüket.

A béta-karotin rendkívül fontos szerepet játszik egészségünk megtartásában. A növényben az a dolga, hogy a káros szabad gyököket hatástalanítsa. Ugyanezt a feladatot az emberi szervezetben is elvégzi.

Az immunrendszer erősségét befolyásolja, hogy mekkora a szervezet A-vitamin-készlete. Ha megfelelő, akkor a szervezet könnyebben elbánik a baktériumokkal és a vírusokkal, illetve hamarabb fel tudunk épülni egy-egy betegségből.

További kedvező hatások:

  • Elsősorban a szem egészségét védi.
  • Elősegíti a csontozat normális növekedését, fejlődését, és erősíti a csontokat.
  • Erősíti az immunrendszert, segít megelőzni a légúti fertőző betegségeket.
  • Segít megvédeni a C-vitamint az oxidációtól.
  • Az A-vitamin a szem gyengeségein kívül védi a bőrt, és részt vesz a hámsejtek képződésében.
  • Segíti a pattanások eltüntetését, a bőr pigmentálódásának (barna foltosodás) megelőzését.
  • Egészségesen tartja a bőrt, a körmöt, a hajat, a fogakat és a fogínyt.
  • Igen hatásos a pattanások kezelésében.
  • Védi a nyálkahártyákat.

Az A-vitamin hiánya

  • Ha kevés van belőle, romlani kezd a szemünk.
  • Nehezen gyógyulunk fel a fertőző betegségekből.
  • Száraz szem, száraz és repedező bőr alakulhat ki.
  • Töredezett haj és körmök.
  • A kisgyermek megfelelő növekedését akadályozhatja, csontképződés zavara léphet fel.

Az A-vitamin természetes forrásai

Az A-vitamin állati forrás esetében a halban, a májban, a szívben, a vesében, a tojásban, a tejben és a vajban fordul elő, míg növények esetében minden színes, zöld, narancssárga, piros zöldségben és gyümölcsben, például a sárgarépában, a paradicsomban, a salátafélékben, a fodros káposztában, a piros húsú paprikában, a sóskában, a spenótban, a narancsban, a sárgabarackban, a sárgadinnyében vagy a sütőtökben.

Érdemes a nyers saláták mellett párolt zöldséget fogyasztani. A roppanósan puhára párolás az egyik legjobb módszer a zöldségek rost- és vitamintartalmának megőrzéséhez.

Az A-vitamin napi szükséglete

Az A-vitamin gyakori összetevője a legtöbb multivitaminnak, sokszor 5000 NE/IU mennyiségben. A napi ajánlott mennyiség felnőtteknek a következő: 900 mikrogramm (3000 IU) férfiaknak és 700 mikrogramm (2300 IU) nőknek. 18 évesnél idősebb terhes nőknek a napi ajánlott adag 770 mikrogramm (2600 IU).

A legújabb kutatások szerint azonban érdemes ennél nagyobb mennyiségben szedni: nőknek 4000 NE, férfiaknak 5000 NE javasolt.

A stressz, a sport, a nehéz fizikai munka, a dohányzás, az alkoholfogyasztás mind olyan tényező, amikor emelt vitaminszükségletről beszélünk.

Az A-vitamin túladagolása

Béta-karotinból nagyon picike mennyiségre van szüksége a szervezetnek, de mivel a növényekből felszívódva csak kis százalékban lesz belőle A-vitamin, természetes módon nem valószínű a túladagolása.

Viszont a retinol napi 50-100 000 NE/IU adagja (több hónapon keresztül) már túladagolást okozhat. A következő tünetekre figyeljünk: fejfájás, hányás, hajhullás, bőrelváltozás, viszketés, romló (kettős) látás, sárga bőrszín, kiszáradó száj és szem.

Az A-vitamin interakciója más vitaminokkal és ásványi anyagokkal

  • Rontja az A-vitamin beépülési esélyeit, ha nem fogyasztunk zsiradékot; ha májbetegségünk van; ha kevés állati eredetű fehérjét eszünk, cinkhiányunk vagy pajzsmirigy-működési zavarunk van.
  • A vas felszívódást növeli.
  • Az E-vitamin (hidegen sajtolt növényi olajok) segíti a felszívódását, fehérje és cink szükséges a megfelelő mobilizációhoz.
  • Az A-vitamin segíti megvédeni a C-vitamint az oxidáció ellen.

Egyéb nevek

3-Dehydroretinol, Axerophtholum, Dehydroretinol, Oleovitamin A, Retinoids, Retinol, Retinol Acetate, Retinol Palmitate, Retinyl Acetate, Retinyl Palmitate, Vitamin A Palmitate, Vitamin A1, Vitamin A2, Vitamine A1, Vitamine A2.

Forrásjegyzék

The Natural Med­i­cines Com­pre­hen­sive Database, http://naturaldatabase.therapeuticresearch.com/home.aspx?cs=&s=ND
Mayo Clinic, http://www.mayoclinic.com
WebMD, http://www.webmd.com
Amanda Ursell: Vitaminok és ásványi anyagok, M-Érték Kiadó, 2004
Berente Ágnes: Vitaminok kertje – Ásványi anyagok, nyomelemek és zöldségek, Vagabund Kiadó, 2009

Ha tetszett az írás, kattints az Ajánlom gombra!

Ezeket is olvasd el: , , , ,


A kilókat vagy az egészséges ételeket választod?

Kattints ide, és rendeld meg könyvünket! Mindössze 1 perc az egész, és az összes receptet és ajándékot megkapod.

Vásárlásoddal közvetlenül támogatod a Dietlesst, így a jövőben is hasznos, színvonalas és ingyenes cikkeket olvashatsz az oldalon. Reklámok nélkül.

Köszönjük támogatásod!


Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

Kattints ide, és értesülj elsőként a legérdekesebb cikkekről és aktualitásokról! Célunk egy összetartó és egymást segítő közösség létrehozása, ahol bátran kérdezhetsz és tanulhatsz másoktól.

A csoport tagjaként az alábbiakra van lehetőséged:

  • kérdéseket tehetsz fel, és böngészheted mások válaszait
  • hozzászólhatsz témákhoz
  • beküldhetsz érdekes cikkeket és egészséges recepteket
  • megoszthatod tapasztalataidat velünk

Közösen, együtt, hatékonyan és könnyedén. Csatlakozás ingyenesen itt »

15 órával ezelőtt

Perity János

A PRIMEVITAL NRG Pack egy prémium vitálanyag mátrix, ami természetes zöldenergiával tölti fel a teljes testet.
Csak a Primelife America regisztrált partnerei révén hozzáférhető... és ebből most egy kőkemény nemzetközi üzletet tudsz összehozni!
Itt az infó: goo.gl/avIKjK
Sok ember már használja, és igen, működik! Segíts másokon, hogy ők is egészségesebben, tele energiával élhessék mindennapjaikat!
... TovábbVissza

Megnézem

1 nappal ezelőtt

Urbán Kata

FILLÉRES TAVASZI VITAMINBOMBA, avagy: Gondolkodj másképp a pástétomokról! :)
(1 tálka zöldborsó pástétom: 138kcal; 8,9g fehérje; 24g szénhidrát; 0,6g zsír)
Köszi a megtekintést, meghallgatást, a pontos recept és a Miért is jó ez nekünk? pedig itt:
napifittkonyha.blog.hu
... TovábbVissza

Megnézem

A szerzőről:

A mediterrán életmód elkötelezett híve, évek óta törekszik az egészségtudatos életre. Rendszeresen sportol, aktív életet él, és mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány aktuális eredményeit, és ha úgy van kedve, előszeretettel kísérletezik önmagán. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.


Nem lehet hozzászólni.

Vissza a tetejére ↑

Ezt olvastad már?
b-komplex
B-komplex vitaminok: a mindennapi energiáért

Az 1920-as és 1930-as évek táplálkozási úttörői jöttek rá arra, hogy a B-vitamin valójában nem ...

Close