Egészséges ételek és hasznos tippek a mindennapi energiához és a jó közérzethez!

Betegség

Frissítve: 2017. június 18., 13:08

A magas vérnyomás okai és kezelése

A magas vérnyomás nemcsak Magyarországon, szinte az egész világon népbetegségnek számít. De vajon mit tehetünk ellene?

× Várható olvasási idő: 11 perc

Sok mindent, de előbb nézzük meg, hogy mi az a vérnyomás. A vérnyomás az, amikor az erekben áramló vér nyomást gyakorol az erek falára. A napi gyakorlatban ezt általában a felkar verőerében mérjük, mivel a szív összehúzódásának megfelelően itt pulzálva áramlik a vér.

A vérnyomás maximumát szisztolés vérnyomásnak nevezzük, ez a szív összehúzódása által keltett maximális vérnyomás. A minimális vérnyomás a diasztolés vérnyomás, amely a szív összehúzódásának szünetében, a verőerek belsejében uralkodó nyomásnak felel meg. A vérnyomás mértékegysége a higanymilliméter (Hgmm), vagyis annak a higanyoszlopnak a milliméterben kifejezett magassága, amelynek egyenlő a nyomása a vérnek az érfalra gyakorolt nyomásával. Hagyományosan először a szisztolés értéket, majd a diasztolés értéket írjuk le, például 120/80 Hgmm, azaz 120 per 80 higanymilliméter.

A lényeg:

A vérnyomás azt mutatja meg, hogy az erekben áramló vér mekkora nyomást gyakorol az erek falára.

A magas vérnyomás

A magas vérnyomás vagy más néven hipertónia kialakulását egyaránt befolyásolja az életkor, a nem, az elhízás, az öröklés, az iskolai végzettség, valamint a földrajzi és a szociális helyzet. Gyakorisága oly jelentős, hogy népbetegségnek számít a civilizált országokban. Magyarországon a felnőtt lakosság kb. 10-20%-a hipertóniás. Hazai vizsgálatok szerint a hipertónia a szűrt lakosság 6-25%-ában kimutatható, az idősebbek között pedig még ennél is gyakrabban fordul elő. Egyre gyakrabban észlelhető fiatal életkorban, és gyakori szövődménye az érelmeszesedés eredetű szív- és érrendellenesség. Ezért kiemelten fontos a megelőzés.

Érdemes tudni, hogy az életkorral a vérnyomás értéke is változik. A megszületést követően és a pubertás során jelentősen emelkedik a vérnyomás, majd hosszú ideig állandó marad, és a harmadik-negyedik évtizedtől, egyénenként változó mértékben, de ismét emelkedni kezd. A vérnyomás-emelkedésben is eltérés mutatkozik a nemek között. Fiatalon a férfiaknak, ötven éves koruktól a nőknek magasabb a vérnyomásuk.

A lényeg:

A magas vérnyomás gyakorisága miatt kiemelten fontos a megelőzés.

A normál vérnyomás értéke

A szervezett normális reakciója, hogy fizikai vagy pszichés terhelésre a vérnyomás növekszik, majd a stressz elmúltával a vérnyomás gyorsan visszatér a normális szintre. Ha a vérnyomás nem normalizálódik, hanem kórosan nagy marad, akkor magas vérnyomásról beszélünk.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szakértő csoportja határozta meg először a normális vérnyomás felső határát, 140/90 Hgmm értékben. A 140/90 Hgmm feletti nyugalmi vérnyomás minden életkorban kóros, az ezen érték alatti értékeket általában normálisnak fogadjuk el, azonban bizonyos betegségekben már ennél kisebb vérnyomás is kórosan magas lehet, amely kezelést igényel.

KategóriaSzisztolés értékDiasztolés érték
Normál vérnyomás120 Hgmm alattÉS80 Hgmm alatt
Prehipertenzió120-139 HgmmVAGY80-89 Hgmm
Magas vérnyomás
1. szint140-159 HgmmVAGY90-99 Hgmm
2. szint160 Hgmm felettVAGY100 Hgmm felett

Egyes nemzetközi megállapodások alapján akkor beszélünk magas vérnyomásról, ha nyugalmi állapotban, legalább egy-egy hetes időközzel, három különböző időpontban mért vérnyomásértékek átlaga magasabb 130/85 Hgmm-nél. Sőt, az orvosok még ennél is alacsonyabb vérnyomás elérését és megtartását ajánlják a szív- és érszövődmények minél eredményesebb mérséklése érdekében, ha a magas vérnyomás mellett más kockázati tényezők is fennállnak.

A lényeg:

Normál vérnyomásról akkor beszélünk, ha a nyugalmi állapotban és három különböző időpontban mért vérnyomásértékek átlaga 130/85 Hgmm-nél alacsonyabb. Az optimális érték 120/80 Hgmm alatt van.

 A vérnyomás-mérés főbb szabályai

A megfelelő vérnyomás-mérésnek pontos szabályai vannak, melyek közül az otthoni vérnyomás-mérésekhez a következőket érdemes kiemelni:

  • A vérnyomást legalább 5 percig tartó nyugalmi állapotot követően mérjük.
  • A vérnyomásmérő mandzsettája a szív magasságában legyen.
  • A vérnyomásmérést csak szabványos és hitelesített eszközzel végezzük.
  • Lassan (5 Hgmm másodperc sebességgel) engedjük le a vérnyomásmérő mandzsettában a nyomást.

A magas vérnyomás okai

Annak meghatározása, hogy mit nevezzünk magas vérnyomásnak, először az üzleti élet követelményeként jelentkezett. 1905-ben, az amerikai biztosító társaságok figyeltek fel elsőként arra, hogy magas vérnyomás esetén nagyobb a halálozás, ezért kötelezővé tették annak mérését a biztosítások megkötésekor. Később nemcsak az életbiztosítási és orvosi adatbankok adatai, hanem az utóbbi évtizedek több százezer embert vizsgáló kutatásai is egyértelműen azt mutatták, hogy minél magasabb akár a diasztolés, akár a szisztolés vérnyomás, annál jobban csökken az érintett személy várható élettartama. Ezzel szemben alacsony vérnyomású egyéneknél – ha más károsító vagy kockázati tényező nem áll fenn –,  rendkívül alacsony a szív- és érrendszeri károsodások kialakulása.

Ezekre az összefüggésekre alapozva alakult ki az a nemzetközi megállapodás, hogy az a vérnyomás magas, amely hosszú ideig fennáll, és amelynek a kezeléséből származó előnyök meghaladják a kezelés elmaradásából származó veszélyeket és költségeket, miközben a szövődményes szív- vagy érrendszeri betegségek kockázata csökken.

A magas vérnyomás – akárcsak a szénhidrát-anyagcsere zavara – nem mindig önálló elváltozás, hanem valamely más kórfolyamat (például fokozott pajzsmirigyműködés vagy vesebetegség) következménye is lehet. Ilyenkor másodlagos magas vérnyomásról (szekunder hipertónia) beszélünk, és kezelésében elsősorban az alapbetegség gyógyítására kell törekednünk.

Sokkal gyakoribb azonban az elsődleges magas vérnyomás (primer hipertónia), amely önmagában vagy az anyagcserezavar (metabolikus szindróma) részeként lép fel. A múlt század utolsó évtizedeiben felfedezett metabolikus szindrómára a szövetek inzulinérzékenységének csökkenése (inzulinrezisztencia) következtében kialakuló hasi elhízás, magas vérnyomás, szénhidrát- és zsíranyagcsere-, illetve véralvadási zavar együttes fennállása, vagy ezekből legalább három tényező jellemző.

A só- és vízvisszatartás mellett a magas vérnyomás kialakulásában fontos szerepet játszik az is, hogy a vércukor-emelkedés miatt az érfalban termelődő értágító hormonok hatékonysága lecsökken. A mértéktelen alkoholfogyasztás (több mint napi 2 dl bor vagy 3 dl sör, illetve a tömény alkohol bármilyen mértékű fogyasztása), a dohányzás és a stresszes életmód is emeli a vérnyomást.

A múlt század végén, De Fronzo munkacsoportja hívta fel először a figyelmet arra, hogy kórosan magas inzulinszint hatására fokozódik a vesében a nátrium (vagyis a konyhasó) és a folyadék visszatartása, mivel a kórosan magas inzulinszint a sejtfalban elhelyezkedő ionpumpák működését kóros irányba befolyásolja, amely magas vérnyomás kialakulásához vezet. Ezt követően Ferrannini munkacsoportja mutatta ki, hogy a szövetek inzulin iránti érzékenységének csökkenésével arányosan emelkedik kórosan magas tartományba a vérnyomás szisztolés értéke.

Facchini munkacsoportja pedig arra mutatott rá, hogy a dohányzás nemcsak a nikotin közvetlen érösszehúzó tulajdonsága, hanem a szöveti inzulinrezisztenciát és a szabadgyök-képzést fokozó hatása miatt is jelentős vérnyomás emelkedést okozhat. Más kutatócsoportok megfigyelései nyomán is egyre világosabbá vált, hogy az inzulin kórosan emelkedett vérszintje fontos szerepet játszik a magas vérnyomás kialakulásában.

A szövetek inzulin iránti érzékenységének csökkenésekor, vagyis az inzulinrezisztencia kialakulásakor az inzulin vérszintjének kompenzáló emelkedése csökkenti a vesében egyrészt a konyhasó, másrészt a folyadék kiválasztását, harmadrészt pedig tartósan fokozza a központi idegrendszer úgynevezett szimpatikus központjainak működését. A konyhasóban lévő nátrium azáltal idézi elő a vérnyomás emelkedését, hogy növeli a mellékvesevelő hormonok okozta érösszehúzódást. A folyadék-visszatartás vérnyomásemelő hatása viszont abban rejlik, hogy növeli a keringő vértérfogatot. A szimpatikus idegrendszeri központok tartós túlműködése pedig tovább fokozza a szöveti inzulinrezisztenciát, ami ördögi kör kialakulásához és ezáltal a vérnyomás tartós emelkedéséhez vezet.

Tovább növeli a szöveti inzulinrezisztencia kialakulását a zsigeri elhízás, a pocakosodás. Napjaink felismerése, hogy a zsigeri zsírsejtek olyan anyagokat választanak ki, amelyek – akárcsak az étkezés utáni átmeneti vagy a tartós vércukoremelkedés – fenntarthatják, sőt fokozhatják a klinikai tünetekkel nem járó, enyhe érfali gyulladásokat, amelyek eredeti célja az érfal véráramlás okozta hámsérüléseinek gyors helyreállítása lenne. Ezeknek az enyhe érfalgyulladásoknak a tartós fennmaradása vezet az érelmeszesedés kialakulásához.

A magas vérnyomás kialakulásában fontos tényező a vérnyomás szabályozásában szerepet játszó vesehormonok fokozott működése, illetve a kalcium anyagcserezavara is, mivel ez fokozza az ér simaizomzat összehúzódási készségét és a véralvadást.

A lényeg:

A só- és vízvisszatartás mellett az inzulin kórosan emelkedett vérszintje is fontos szerepet játszik a magas vérnyomás kialakulásában.

A magas vérnyomás következményei

Ha az erek falát a benne áramló vér tartósan a normálisnál nagyobb nyomással terheli, akkor az erek fala idővel károsodik. Ha a hipertóniás betegnél megfelelő kezeléssel normalizálni tudják a vérnyomást, akkor az érkárosodás megelőzhető, illetve a már kialakult elváltozások bizonyos mértékig vissza is fejlődhetnek.

A kezeletlen vagy nem megfelelően kezelt hipertónia azonban előbb-utóbb a szervezet összes verőerét károsítja. A magas vérnyomás okozta érkárosodások egyik legfontosabb következménye az érelmeszesedés felgyorsulása. Ez az agy ereiben érelzáródáshoz vezethet, illetve a nagy nyomás miatt a merevebb erek könnyebben megrepedhetnek, és ekkor agyvérzés alakul ki. A szívben lévő koszorús erek károsodása szívinfarktushoz, a szem ereinek károsodása látásromláshoz, esetleg vaksághoz, a vese ereinek károsodása vesebetegséghez vezethet.

A lényeg:

A kezeletlen vagy nem megfelelően kezelt hipertónia azonban előbb-utóbb a szervezet összes verőerét károsítja.

A magas vérnyomás megelőzése és kezelése

Különösen fontos a magas vérnyomás kialakulásának a megelőzése. A magas vérnyomás fellépését az anyagcserezavar (metabolikus szindróma) kifejlődésének megakadályozásával kerülhetjük el.

A magas vérnyomás elkerüléséhez és kezeléséhez, illetve a szénhidrátanyagcsere normalizálásához az alábbi megoldások javasoltak (a cél a vérnyomás csökkentése 140/90 Hgmm alá, majd stabilan tartása ezen szint alatt):

Bár a diéta és a testmozgás a legjobb módszer a vérnyomás csökkentéséhez, egyes ásványi anyagok, vitaminok és táplálékkiegészítők elősegíthetik azt. Ilyenek például a következők:

Jelen ismereteink szerint a civilizált országok lakosságnak mintegy 20 százaléka, a 70 életév feletti lakosságnak pedig fele szenved magas vérnyomásban. Ezért fontos a vérnyomás időszakos ellenőrzése az egészségesnek vélt lakosságban is. A vérnyomás időszakos ellenőrzése történhet orvos által, de mi magunk is elvégezhetjük otthon.

A magas vérnyomás okainak többféleségéből következően érthető, hogy a kezelőorvosnak rendszerint többféle, más-más úton ható vérnyomáscsökkentő gyógyszert kell előírnia a kívánt hatás eléréséhez. Ezen az alapon az alkalmazott gyógyszerek lehetnek vizelethajtók, bétablokkolók, központi idegrendszerre ható gyógyszerek, ACE-gátlók vagy angiotensin receptort blokkolók, vagy ezek kombinációi.

A lényeg:

A célod a magas vérnyomás 140/90 Hgmm alá csökkentése legyen, majd törekedj arra, hogy tartsd stabilan a vérnyomásod ezen szint alatt.

Összefoglalás

A közelmúlt, nagyszámú népességet felölelő, lakossági vizsgálatai egyértelműen bizonyítják, hogy a magas vérnyomás kezelésének elhanyagolása nemcsak a koszorúér-betegségek és szívelégtelenség kialakulását, az agyi erek keringési zavarait, valamint a szélütés fellépését vonja maga után, de károsítja a veseműködést, sőt teljesen elpusztíthatja a veseállományt, különösen cukorbetegség együttes fennállása esetén.

Ugyanakkor a fenti életmódbeli szabályok betartásával, illetve a vérnyomás normális értéken tartásával megelőzhetők ezek a következmények. Érdemes tehát figyelmet fordítani arra, hogy elkerüljük a magas vérnyomás kockázati tényezőinek kialakulását, fennállásuk esetén pedig betartsuk a kezelőorvos utasításait és rendszeresen ellenőrizzük a kezelés eredményét.

Forrásjegyzék

Dr. Pogátsa Gábor: A magas vérnyomás, Diabetes 2003/6.
National Heart, Lung, and Blood Institute: What Is High Blood Pressure?, http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/hbp/
National Heart, Lung, and Blood Institute: Your Guide to Lowering High Blood Pressure http://www.nhlbi.nih.gov/hbp/index.html
WebMD, Hypertension/High Blood Pressure Health Center, http://www.webmd.com/hypertension-high-blood-pressure/guide/hypertension-overview-facts
Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Hypertension

A magas vérnyomás okai és kezelése
4.6 (91.58%) 19 szavazat

Ha tetszett az írás, kattints az Ajánlom gombra!

Ezeket is olvasd el: , ,


Űzd el a stresszt örökre: stresszoldó meditáció 5 perc alatt

Űzd el a stresszt örökre: stresszoldó meditáció 5 perc alatt

Sokat stresszelsz a magánéletben vagy a munkában? Szorongás, fáradtság, kiégés vagy álmatlanság jellemez?

Töltsd le ezt az ingyenes e-könyvet, és fedezd fel a stresszoldó meditáció kedvező élettani hatásait és technikáját.

A meditációt Magyarországon még mindig túl sok spirituális és ezoterikus maszlag veszi körül, és elvont filozófiával átszőtt gyakorlatnak tartják – nem csoda, ha sokan ódzkodnak tőle.

Pedig semmi köze a valláshoz. Egy egyszerű és hasznos önsegítő módszerről van szó, amelyet bárki képes elsajátítani 5 perc alatt.

Ingyenes e-könyv letöltése »

Mit szólnál egy boldog és gondtalan élethez?

A boldogság titkai: hogyan legyünk boldogok a mindennapokban?

„Különböző magánéleti problémák miatt 2016 nekem nem túl szerencsés év volt.

Egy hosszú öngyógyító folyamat részeként ez a könyv egyfajta terápiaként szolgált számomra, amelyben összegyűjtöttem az összes olyan módszert, amelyet akkor és most is aktívan használok a saját életemben a nehézségek leküzdésére.

Mert kell hogy legyen valami, amivel ki tudod húzni a fejedet a vízből, ha úgy adódik.

Mert egyedül csak Te tudsz segíteni saját magadon.

2016 elejétől kezdve végigolvastam a boldogságról és a pozitív pszichológiáról szóló szinte teljes szakirodalmat, és egy kezemen meg tudom számolni hány olyan önsegítő könyv jelent meg magyarul, amely ezoterikus maszlagok és spirituális eszmefuttatások helyett azonnal alkalmazható, valódi tudást kínál.

Ezért született meg ez a könyv. Ha már nekem nem állt rendelkezésemre ilyen tudásanyag, amikor szükségem lett volna rá, legalább Neked legyen meg a lehetőséged az azonnali fejlődésre.”

– Kiss Gábor


Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű recept

Mintamenü ínyenceknek: 3 egészséges és egyszerű receptÖtleteket keresel egészséges ételek készítéséhez? Ínyenc vagy, de kevés az időd a főzőcskézésre?

Töltsd le és teszteld ezt a mintamenüt, amely három egészséges és egyszerű receptet tartalmaz!

Az ingyenes mintamenü összeállításakor a szokásos szempontokat vettük figyelembe:

- Egyszerűség: változatos ételek és ínycsiklandó finomságok minimális konyhabűvészkedéssel (átlagosan 10-30 perc)

- Tápérték/kalória arány: a lehető legtöbb vitamin és ásványi anyag alacsony kalóriatartalom mellett

- Egyensúly: fehérje, szénhidrát és zsír optimális egyensúlya

- Természetes ételek: sok-sok zöldség és gyümölcs

Ingyenes mintamenü letöltése »


Étrendtervező: elegendő zöldséget eszel az egészségedért?

Online étrendtervezőMilyen vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz nem jut hozzá a szervezeted? Mely zöldségek fogyasztása ajánlott Neked a leginkább? Töltsd ki a tesztet, és megtudod!

A személyre szabott étrendtervező az alábbiakban segít:

- Praktikus áttekintést ad a jelenlegi zöldségfogyasztásodról

- Megmutatja, hogy a jelenlegi étrended hogyan teljesít az egyes zöldségek ajánlott napi bevitelének tekintetében

- Ötleteket ad arra, hogy mely zöldségekből érdemes többet enned, és mely új zöldségekkel lenne érdemes megismerkedned

A kapott eredmények ismeretében képes leszel optimalizálni a zöldségekre épülő étrendedet.

Teszt kitöltése »


A mindennapi energia és a jó közérzet titkát keresed?

Egészséges receptek könyvKattints a receptekért, és tegyél egy lépést az egészségedért! Mindössze 1 perc az egész, és a teljes csomagot megkapod:

- 33 egészséges recept étvágygerjesztően ínycsiklandó és színes fotókkal 95 oldalon

- 15 oldalas bevezetés az egészséges táplálkozásba, valamint a zöldségek és gyümölcsök világába

- Zöldség és/vagy gyümölcs alapú receptek változatosan

- Prémium fűszerkombinációk, amelyek jól kiegészítik egymást (próbáld ki, majd meglátod)

- Semmi sznobéria: egyszerű, egészséges, olcsó és finom receptek a mindennapi energiához és a jó közérzethez

INGYENES BÓNUSZOK:

- Havi bevásárlólista, amelyet böngészhetsz a számítógépen, magaddal vihetsz a mobilodon, vagy egyszerűen kinyomtathatod, és firkálhatsz rá

- Útmutató a GI-hez, amelyből megtudhatod, hogy egy adott élelmiszer milyen gyorsan és mennyire tartósan emeli meg a vércukorszintedet


Dietless Akadémia: életmódváltás egyszerűen

Dietless Akadémia: online tanfolyamok egyszerűen

Fedezd fel az ingyenes Dietless Akadémiát, és sajátítsd el az egészséges táplálkozás és a mediterrán életmód naprakész tudományát online:

- Praktikus online tanfolyamok és oktatóanyagok a mindennapi energiához és a jó közérzethez

- Rövid és áttekinthető leckék a hatékony tanulásért

- Azonnali értékelés a kvízek után, játékos tesztek és feladatok a tudásod elmélyítéséért

- Letölthető segédanyagok (táplálkozási útmutatók, ellenőrzőlisták, táblázatok, bevásárlólista, stb)

- Azonnal alkalmazható, valódi tudás

Kérj értesítőt, és szólunk, amint lesznek új szabad helyek.

Csatlakozz Facebook-csoportunkhoz!

Ide kattintva elsőként értesülhetsz a legérdekesebb cikkekről és aktualitásokról! Célunk egy összetartó és egymást segítő közösség létrehozása, ahol bátran kérdezhetsz és tanulhatsz másoktól.

A csoport tagjaként az alábbiakra van lehetőséged:

  • kérdéseket tehetsz fel, és böngészheted mások válaszait
  • hozzászólhatsz témákhoz
  • beküldhetsz érdekes cikkeket és egészséges recepteket
  • megoszthatod tapasztalataidat velünk

Közösen, együtt, hatékonyan és könnyedén. Csatlakozás ingyenesen itt »

:) Nem tudom, hogy mikor voltam utoljára ennyire büszke magamra. Most, amikor ezt az előszót kaptam a cukorbetegséggel és társbetegségeivel foglalkozó E-bookomhoz egy általam nagyra becsült szaktekintélytől, az vagyok!

TE EZEKET HOGYAN HASZNOSÍTHATOD?

- megosztok majd részleteket, sőt 3 ember egy-egy fejezetet is megkap véleményezésre
- elérhetőek lesznek ingyenesen letölthető tananyagok
- elérhetőek a könyvben a mintaétrendhez felhasznált receptek
stb., mint pl. :
... TovábbVissza

Megnézem

A szerzőről:

A mediterrán életmód elkötelezett híve, évek óta törekszik az egészségtudatos életre. Rendszeresen sportol, aktív életet él, és mindemellett érdeklődéssel követi a modern táplálkozástudomány aktuális eredményeit, és ha úgy van kedve, előszeretettel kísérletezik önmagán. Írj Gábornak levelet az e-mail címére: gabor@dietless.hu.


Vissza a tetejére ↑

Ezt olvastad már?
Mediterrán étrend a tartós fogyásért

A mediterrán étrend a legelőnyösebb a fogyni vágyóknak hosszú távon, állapították meg követéses tanulmányukban izraeli...

Close